دیدگاهی نو بر کتابداری

دیدگاهی نو بر کتابداری

جواد صیافی کارشناس ارشد کتابداری

بایگانی

تفکیک جنسیتی در کتابخانه

جمعه, ۱ دی ۱۳۹۱، ۰۴:۲۹ ب.ظ
گویا تصمیم گیریهای اشتباه و غیر تخصصی نمیخواد دست از سر رشته ی ما برداره. البته بهتره به جای تصمیم گیریهای اشتباه بگم تصمیم گیرنده های اشتباهی! و بی سواد.

با قانون جدیدی در کتابخانه های عمومی روبرو شدم که خیلی بهم برخورد. (البته ممکنه این قانون در تمام کتابخانه های عمومی اجرا نشه.) طبق این قانون مخزن و بخش امانت کتابخانه ها هم مانند سالن مطالعه به صورت یک روز در میان به خانم ها و آقایان خدمات دهی میکنند و در واقع با این قانون شاهد تفکیک جنسیتی در مخزن و بخش امانت کتابخانه ها خواهیم بود.

بر این اساس آقایون در روزهایی که نوبت استفاده خانم ها از سالن مطالعه میباشد حق ورود به مخزن یا اصلا بهتر بگم ورود به کتابخانه را ندارند و همین مسئله در مورد خانم ها هم صادق است. 

خیلی جالبه که از یک طرف مسئولین و متولیان فرهنگ؟ از میزان پایین مطالعه در کشور میگویند و از طرف دیگر با تصمیمات اشتباه و البته تاسف بارشون همان اندک میزان مطالعه در کشور را هم به خطر می اندازند.

اونچه مسلمه این تصمیم بر اساس یک قاعده و قانون علمی و منطقی گرفته نشده و به اعتقاد بنده یک فکر بیمار و بی سواد پشت این تصمیم بوده. تفکیک جنسیتی سالن مطالعه تصمیم مناسبی بوده ولی تفکیک بخش امانت هیچگونه توجیه علمی، اخلاقی و شرعی نداره هرچند که اعتقاد دارم حتی اگر قبل از این تفکیک بیمار گونه هم به فرض محال مسائل غیر اخلاقی در بخش امانت رخ داده بود می بایست به جای پاک کردن صورت مسئله با تصمیمات مناسب آنرا حل کنیم. نباید فراموش کرد که فرهنگ سازی بهایی داره که اگر واقعا به دنبال پیشرفت فرهنگی هستیم باید آنرا به جان بخریم.

تفکیک جنسیتی در کتابخانه های عمومی بر خلاف قوانین کتابداری و دسترسی آزاد به کتاب و کتابخانه میباشد که مطمئنا آینده ای نه چندان دور وضعیت مطالعه در کشور را وخیم تر میکند و ما باز هم باید تاسف بخوریم و بگوییم امیدواریم که درست بشه.......

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۰/۰۱
جواد صیافی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی