دیدگاهی نو بر کتابداری

دیدگاهی نو بر کتابداری

جواد صیافی کارشناس ارشد کتابداری

بایگانی

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

در سال ۱۳۷۹ نیز قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای در ۱۷ ماده به تصویب رسید. همچنین در مهرماه ۱۳۸۰ لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون سازمان جهانی مالکیت معنوی در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسید و در آذرماه همان سال اجازه تودیع سند پیوستن ایران به این کنوانسیون از سوی سید محمد خاتمی رئیس جمهور وقت صادر شد و ایران در اسفند ۱۳۸۰ عضو این سازمان شد.

 در کل ایران به غیر از سازمان جهانی مالکیت معنوی عضو هیچ یک از کنوانسیون ها و موافقتنامه های بین المللی در زمینه کپی رایت نمی باشد و در سازمان تجارت جهانی نیز تنها ناظر است. بدین ترتیب آثار پدیدآورندگان ایرانی در سایر کشورها تحت حمایت نمی باشد و در صورت نیاز به ثبت هرگونه مالکیت معنوی پدیدآورنده باید شخصا اقدام به ثبت کپی رایت نماید.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۲ ، ۰۹:۱۴
جواد صیافی
دیدگاهی نو بر کتابداری -

این وبلاگ یه وبلاگ علمی ست ولی راستش نمیتونم از پیروزی تیم والیبال ایران برابر ایتالیا به این راحتی بگذرم. جا داره این برد واقعا ارزشمند رو به تمام ایرانیا تبریک بگم. البته ما انتظار داشتیم صدا و سیما هم ارزش کار بزرگ بچه های تیم والیبال و پیروزی بر یکی از بهترین تیم های جهان رو درک کنه و حداقل به اندازه تیم فوتبالمون که تا اندازه ای با شانس به جام جهانی راه یافت، والیبالی ها رو هم تحویل بگیره.




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ تیر ۹۲ ، ۱۹:۳۱
جواد صیافی
دیدگاهی نو بر کتابداری - نشر الکترونیک زیر پتک ضعف فرهنگی و اقتصادی
نشر الکترونیک زیر پتک ضعف فرهنگی و اقتصادی

نشر الکترونیک به فرایند تولید و انتشار اطلاعات (اثر) از طریق ابزارهای الکترونیکی گفته می شود و شامل کتاب الکترونیکی،خبرنامه الکترونیکی، لوح‌های چند رسانه‌ای، نشریات الکترونیکی، سیستم تابلو اعلانات الکترونیک یاBBS گروههای بحث و سوال و جواب در اینترنت و ... می‌شود. در این نوع نشر نویسنده می‌تواند ناشر هم باشد  (.ویکی پدیا).با توجه به قابلیت ها و امکانات بسیاری که نشر الکترونیک دارد، روز به روز شاهد گسترش و افزایش تقاضا برای این نوع نشر می باشیم. اما با این حال حتی در توسعه یافته ترین کشورهای جهان نیز اطلاعات الکترونیک نتوانسته با قدمت چندصد ساله کتاب چاپی رقابت کند و البته در قیاس به کتاب چندان هم با اقبال عمومی مواجه نشده هرچند که نمی توان منکر قابلیت های این نوع نشر و اهمیت آن در تولید اطلاعات شد.

نشر الکترونیک در ایران وضعیت متفاوتی دارد و با مشکلات خاص خود مواجه است. از طرفیحتی با وجود گرانی کاغذ و وضعیت نامناسب اقتصادی مردم، توفیق چندانی نیافته و از طرف دیگر شاید بشه گفت درصد بالایی از کتابخوان های کشور کتابهای الکترونیک را نمیشناسند و البته مطالعه کتابهای چاپی را همچنان ترجیح می دهند. در واقع هنوز تعریف درستی از این نوع نشر درکشور وجود ندارد و بسیاری از کتابها به صورت غیر اصولی الکترونیکی می شوند . به گفته دکتر علیپور حافظی، مهمترین اشتباه کتابخانه ها در زمینه گسترش نشر الکترونیک، اسکن کردن منابع و ارایه تمام متن آثار بدون رعایت حق مولف می باشد. در واقع ارایه فولتکس منابع، منافع مالی ناشر و نویسنده را به خطر می اندازد. کتابخانه باید آثار نویسندگان را معرفی و تنها در ازای دریافت مبلغی متن کامل را ارائه دهد. گسترش استفاده از منابع دیجیتال و حرکت به سمت استفاده از نشر الکترونیک باید همزمان در سه بخش کتابخانه ای، انتشارات و تربیت کاربر الکترونیکی دنبال شود (خبرگزاری کتاب ایران). مهمترین چالش در این زمینه رعایت نکردن قانون کپی رایت می باشد که ناشران و تولیدکنندگان اطلاعات الکترونیک را با مشکل مواجه می کند. بدین ترتیب بسیاری از تولیدکنندگان و ناشران که ممکن است با سرقت اطلاعاتی و ادبی مواجه شوند حاضر به سرمایه گذاری در نشر الکترونیک نخواهند بود چراکه جبران هزینه های تولید با وضع موجود حتی برای بخش دولتی نیز دشوار خواهد بود.

به هر حال پررنگتر شدن نقش نشر الکترونیک در تولید اطلاعات اجتناب ناپذیر خواهد بود و نباید اجازه دهیم این نشر نوین زیر بار سنگین ضعف فرهنگی و اقتصادی متضرر شود و باید زیرساخت های مناسب را برای رونق بخشیدن به این شکل از نشر فراهم کنیم.


,

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ تیر ۹۲ ، ۱۹:۳۱
جواد صیافی