دیدگاهی نو بر کتابداری

دیدگاهی نو بر کتابداری

جواد صیافی کارشناس ارشد کتابداری

بایگانی

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

دیدگاهی نو بر کتابداری - کتابخانه سلطنتی دانمارک
کتابخانه سلطنتی دانمارک

۱. بخش کتابخانه ملی ۲. بخش کتابخانه دانشگاه ۳. بخش خدمات عمومی ۴. بخش موزه.

به این چهار بخش باید بخش خدمات عمومی و تکنولوژی را هم اضافه کرد. این کتابخانه از سال ۱۶۹۷ به منزله کتابخانه واسپاری عمل می کند و دارای کامل ترین مجموعه مربوط به دانمارک است، که آثار ترجمه شده از دانمارکی به زبان های دیگر و نسخ خطی، نقشه، عکس، نت موسیقی و امثال آن ها را هم در بر می گیرد. همچنین صاحب مجموعه کاملی از کتابهای مربوط به دانمارک است. این کتابخانه دارای مجموعه ای بالغ بر ۳،۵۰۰،۰۰۰ کتاب و ۱۵۵ هزار نسخه خطی، ۲،۳۸۰،۰۰۰ نت موسیقی، ۱۷۶ هزار میکروفرم، ۶ هزار مواد دیداری و شنیداری، ۲۵۰ هزار نقشه و ۴ هزار جزوه است. دارای چهار شعبه در نقاط مختلف کپنهاگ است. در سال ۱۹۹۰ دارای ۳۰۵ کارمند بوده که ۱۴۳ نفر آن کتابدار متخصص بودند.

وبسایت :http://www.kb.dk/en

دانشنامه کتابداری و اطلاع رسانی




۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۲ ، ۱۹:۳۱
جواد صیافی
حقوق مالکیت فکری به حقوقی گفته می‌شود که به صاحبان آن حق بهره‌وری از فعالیت‌های فکری و ابتکاری انسان را می‌دهد و ارزش اقتصادی و قابلیت دادوستد دارد ولی موضوع آن شیء معین مادی نیست. در واقع مالکیت فکری هر اثری را که حاصل ایده و فکر بدیع پدیدآورنده آن باشد،با هر شکل و موضوعی، را در بر می گیرد. مالکیت فکری حقوق مادی و معنوی برای پدیدآورندگان و تولیدکنندگان قائل می باشد به طوری که استفاده از درآمدها و به طور کلی هرگونه استفاده مادی از اثر را حق پدیدآورنده آن می داند و از این حق طی قوانینی حمایت می کند. در زمینه معنوی نیز استفاده از اثر را تنها با نام و رضایت پدیدآورنده مجاز می شمارند.

مالکیت فکری به دو بخش مالکیت صنعتی، و ادبی هنری تقسیم می شود. مالکیت صنعتی، همانطور که از عنوان آن نیز به نظر می آید، شامل حق اختراع، حق ثبت و حتی نام محصول، فعالیت یا مرکز تجاری نیز می باشد. مالکیت ادلی و هنری، هر اطلاعاتی را که برای بار اول به وجود آمده باشد، با هر شکل و موضوعی را در بر می گیرد. همانطور که مشخص است اطلاعات طیف وسیعی دارد و موضوع و شکل ثبت آن تغییری در نحوه حمایت از آن ایجاد نمی کند. در واقع آنچه اهمیت دارد، ثبت اطلاعات (اطلاعاتی که تنها در ذهن پدیدآور باشد مشمول قوانین حمایتی نمی شود) و بدیع بودن آن است.

حمایت از دارایی های فکری کمک می کند تا پدیدآورندگان و تولیدکنندگان این آثار، چه ر بخش صنعت و چه در بخش ادبی و هنری، با خیالی آسوده اقدام به نوآوری در زمینه فعالیت خود کرده و (در صورت اجرای صحیح قوانین) هیچگونه نگرانی بابت سرقت فکری خود نداشته باشند، چراکه هرگونه استفاده از فکر دیگران منوط بر رضایت شخص متفکر،مبدع و مخترع می باشد.


,
۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۹۲ ، ۱۴:۴۸
جواد صیافی
دیدگاهی نو بر کتابداری - ضعف آموزشی بلای جان کتابداران
ضعف آموزشی بلای جان کتابداران
کتابداری علم و رشته ای ناشناخته از نظر عموم و ناکارآمد از نظر از نظر تحصیل کرده های آن می باشد.

بارها در این وبلاگ درباره دلایل انگشت شمار ولی تاثیر گذار ضعف این رشته و فارغ التحصیلان آن بحث شده. نه اینکه خودم رو یک کتابدار علمی و کامل بدونم؛نه! درواقع مباحثی که مطرح میشه با اکثریت کتابداران از جمله شخص بنده ارتباط داره. اما آنچه بیش از همه به کتابداری ضربه می زنه ضعف در سیستم آموزش می باشد.

با توجه به دروس تخصصی کتابداری، نمیشه ماهیت آن را ضعیف دانست، در نتیجه این ضعف آموزش است که سبب کاهش سواد اطلاعاتی و تخصصی کتابداران میشه. دروسی مرتبط با اینترنت و فن آوری های روز که قطع به یقین مورد نیاز کتابداران خواهد بود و یا تدریس زبان خارجه غیر از زبان انگلیسی، این رشته را از سایر رشته ها متمایز ساخته. اگر دروس مذکور با سرفصل مناسب و شکل صحیح تدریس شوند و البته دانشجویان نیز پیگیر آموزش باشند، جای هیچ شک نیست که فارغ التحصیلان کتابداری جزو با سوادترین اقشار دانشگاهی خواهندشد. دراین صورت است که کتابداری به جایگاه واقعی خود که همان علم اطلاعات و دانش شناسی است خواهد رسید و کتابداران اطلاع رسانان واقعی خواهند شد. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از فارغ التحصیلان و دانشجویان کتابداری، تنها برای گرفتن مدرک دانشگاهی، این رشته رو انتخاب می کنند که این افراد که تعداد آنها چندان کم نیست انگیزه ی معدود دانشجویان علاقه مند به کتابداری را هم از بین می برند و در نتیجه سطح علمی کلاس ها به طور چشمگیری کاهش می یابد. همه ی این عوامل دست به دست هم داده و فارغ التحصیلان کتابداری را به لحاظ علمی در درجه ی پایینی قرار داده که این امر حضور فارغ التحصیلان سایر رشته ها را به عنوان متصدی کتابخانه (این افراد را نمیتوان کتابدار نامید) به دنبال خواهد داشت؛ چرا که نشستن روی صندلی کتابدار تنها برای چیدن و مراقبت از کتب و دریافت کارت عضویت مطمئنا نیاز به دو تا چهارسال آموزش دانشگاهی نداره و هر شخصی با هر تحصیلاتی می تواند به خوبی از پس این وظیفه برآید. آنچه وظیفه کتابدار است از هرچیز مهمتر کتابشناسی و علم شناسی است که متاسفانه ما نه کتابشناسیم نه علم شناس در نتیجه راهی جز تقسیم وظایفمان با افراد بدون تخصص کتابداری نداریم.

  شاید اگر بخواهیم واقع گرا باشیم، در حال حاضر ما هیچیم؛ ولی میتونیم هیج نمونیم.


,

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۹۲ ، ۱۹:۳۱
جواد صیافی