دیدگاهی نو بر کتابداری

دیدگاهی نو بر کتابداری

جواد صیافی کارشناس ارشد کتابداری

بایگانی

۳۱ مطلب در شهریور ۱۳۸۷ ثبت شده است

دیدگاهی نو بر کتابداری - مطالعه چیست؟
مطالعه چیست؟

1-کمی

2-کیفی

کمی شامل مدت زمان مطالعه و مقدار مطالعه انجام شده در زمان مشخص است .

کیفی شامل مقدار یادگیری مطالب - بخاطر سپاری -تجزیه و تحلیل -بسط معنایی و کاربردها و....

اگر کتاب را دریچه ای بسوی جهان علم و معرفت بدانیم مطالعه راهی است برای پرورش استعدادهای خدادادانسانی که او را در مسیر رشد و تکامل راهنمایی میکند . پر واضح است که پیشرفت کشور های مترقی مدیون مطالعه و کتابخوانی آنهاست . چرا که کسی که به مطالعه اهمیت دهد به سطوح بالای علمی دست می یابد واین مسئله بر سرنوشت افراد تاثیر مثبتی خواهد گذاشت ونسلهای بعدی را نیز بهرهمند خواهد نمود و از آنجا که دانش و آگاهی انسان فطری نیست و بر اثر تجربه و مطالعه بدست خواهد آمد و میتوان گفت اکتسابی است بهمین دلیل نسل حاضر اطلاعاتی بر انوخنه های پیشین می افزاید و برای آیندگان به جا میگذارد و این جاست که نقش و اهمیت مقوله ای بنام کتاب نمایان میگردد. از میزان کتابخوانها -نحوه کتابخوانی -تعداد کتابخانه های عمومی -تعداد کتابهای بچاب رسیده میزان کتاب خریداری شده توسط مردم و مقدار وقتی که صرف مطالعه میکنند می توان پی برد که فرهنگ مطالعه در آن کشور در چه جایگاهی قرار دارد و از این طریق مسیر و جهت رشد و توسعه و یا افول ملتی را میتوان مشاهده کرد و متاسفانه آمار و ارقام موجود در جامعه ما از موقعیت جالبی بر خوردار نیست و بطر یقین باید بگویم مسولین آن چنان که باید به این مساله اهمیت نمی دهند. مشکل فرهنگی یا به عبارتی افت فرهنگی معمول ملتهای بسیاری است و امروزه هر فردی به نوبه خود بار سنگین مسئولین این معضل را به دوش یکی از سه ضلع مثلث (ناشران -دولت -خریداران کتاب) میاندازد. در صورتیکه باید بذنبال راه حل مناسب بود تا بتوان این مساله جدی را بطور کامل حل نمود . بیشتر افراد میدانند که کتاب مهمترین برتری رشد فرهنگی هر کشور است و شاخص ترین وسیله برای انتقال افکار میان جوامع بشری در جهان محسوب میشود و تعداد مطالعه کنندگان هر کشوری میزان رشد عقلانی هر جامعه ای را نشان میدهد و روش بی نظیری است برای کسب معرفت درباره جهان و خود تا در لابه لای متون شرح جملات پاراگرافها و انسان و دیگر چیزها بدست آورد. گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه ایران نیاز به آگاهی همه جانبه از مسائل و مشکلات موجود در این راه دارد فراموش نگنیم که مطالعه یکی از بهترین ابزارهای تعلیم و تربیت مدرن است که یک کتاب در روح فرد میگذارد از آثار دیگر رسانه ها عمیقتر و ریشه دارتر می باشد و گاهی شخصیت فرد را دگر گون میکند وجای بسی خوشحالی است که با وجود همه جانبه وسایل ارتباط جمعی کتاب هنوز جایگاه ویزه ای در دنیای امروز دارد و در بخش عظیمی از این کره خاکی وسیله تعلیم و تربیت بشمار میرود.

http://www.tebyan.net



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۸۷ ، ۲۰:۳۰
جواد صیافی

با توجه به مشکلات بسیار دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد یک گیلان ودرخواست های مکرر از مسئولین در مورد رسیدگی به این مسائل و عدم توجه آنها به مشکلات این مرکز، اینجانب طی نامه ای به دفتر نهاد ریاست جمهوری، خواستار پیگیری و ادای حقوق دانشجویان مرکز شده ام. با توجه به اینکه دولت نهم و شخص محترم رئیس جمهور، طبق شنیده ها، به حل مشکلات مردم بسیار اهمیت می دهند، حال بهانه ای شد تا این شنیده را به یقین تبدیل کنم. اول امیدوارم پیگیری صورت بگیره، بعد هم اینکه خیلی زمان نبره.البته این مشکلات در بسیاری از دانشگاهها به خصوص سایر مراکز علمی کاربردی وجود دارد ولی این مرکز روی دانشگاه جامع را واقعا سفید کرده و حتی وجود اساتید با تجربه و زحمت کش نیز پوشاننده مشکلات این مرکز نشده. حال در صورتی که این مشکلات پیگیری و هرچه زودتر حل نشود، فقط می توانم از طرف خودم و سایر دانشجویان این مرکز بگویم:

" ما دانشجویان مرکذ المی کاربردی واهد 1 گیلان ، اذ مسعولین انتزار بیشطری داشتیم"

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ شهریور ۸۷ ، ۲۱:۲۹
جواد صیافی

با توجه به مشکلات بسیار دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد یک گیلان ودرخواست های مکرر از مسئولین در مورد رسیدگی به این مسائل و عدم توجه آنها به مشکلات این مرکز، اینجانب طی نامه ای به دفتر نهاد ریاست جمهوری، خواستار پیگیری و ادای حقوق دانشجویان مرکز شده ام. با توجه به اینکه دولت نهم و شخص محترم رئیس جمهور، طبق شنیده ها، به حل مشکلات مردم بسیار اهمیت می دهند، حال بهانه ای شد تا این شنیده را به یقین تبدیل کنم. اول امیدوارم پیگیری صورت بگیره، بعد هم اینکه خیلی زمان نبره.البته این مشکلات در بسیاری از دانشگاهها به خصوص سایر مراکز علمی کاربردی وجود دارد ولی این مرکز روی دانشگاه جامع را واقعا سفید کرده و حتی وجود اساتید با تجربه و زحمت کش نیز پوشاننده مشکلات این مرکز نشده. حال در صورتی که این مشکلات پیگیری و هرچه زودتر حل نشود، فقط می توانم از طرف خودم و سایر دانشجویان این مرکز بگویم:

" ما دانشجویان مرکذ المی کاربردی واهد 1 گیلان ، اذ مسعولین انتزار بیشطری داشتیم"

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ شهریور ۸۷ ، ۲۱:۲۹
جواد صیافی

+

اینکه میزان مطالعه در کشور ما خیلی پایین می باشد حرف تازه ای نیست و همگان بر آن واقف هستند ولی علت آن را آیا همه می دانند؟

عللی که در بین مردم همه گیر شده و هم وطنان عزیز آنها را بهانه کرده تا اهمیت مطالعه را برای خود پایین بیاورند عبارت است از :

  1. زد و خورد با همسر
  2. سهمیه بندی بنزین
  3. درس نخواندن بچه سوم
  4. کم کاری ورزشکاران در المپیک پکن
  5. و دلایل بسیاری از این قبیل

اینها شوخی نیست ؛ بیان فاجعه در قالب طنز می باشد. مطمئن باشید این مسئله در آینده دردسرهای بسیاری برای کشور ما و فرهنگ ما به وجود خواهد آورد. پشت پرده این مسئله دلایل بسیاری نهفته که هرچند مهم ولی اکثرا به راحتی و شاید بدون هیچ گونه سرمایه گذاری قابل حل باشد. اما در اینجا به یک نکته اشاره می کنم که شاید خیلی ها به هیچ عنوان آن را جدی نگیرند. نقش کتابخانه و کتابدار در توسعه ی کتابخوانی و فرهنگ مطالعه را می توان حدود 60 الی 70 در صد بیان کرد. پس یکی از راههای بهبود مطالعه در کشور تغذیه ی کتابخانه ها و بالا بردن سطح کتابداران و رشته کتابداری در دانشگاهها  می باشد. حال یک سوال؛ وضعیت رشته کتابداری در ایران چگونه است؟ به راحتی می توان به این سوال پاسخ داد. اتفاقی که برای خود بنده بارها افتاده؛ بسیارند افرادی که از وجود رشته ی کتابداری بی اطلاع بوده و از اینکه اینجانب دانشجوی این رشته هستم بسیار تعجب می کنند. این افراد بی سواد یا کم سواد هم نبودند بلکه دانشجو و تحصیل کرده بودند.نکته بسیار جالب اینکه اکثرا یک نقطه مشترکی در شناخت این رشته داشتند و آن هم طنز نقطه چین بوده که البته همه آن را یک نکته ی طنز می دانستند.در اینجا جا داره از آقای مدیری تشکر کنیم که هرچند در قالب طنز، ذهنیتی از این رشته برای مردم درست کرد. اینها حرف من نیست و به راحتی می توانید آزمایش کند. برای آزمایش نیز یک راه بسیار ساده وجود دارد؛ نشستن در اتوبوس شرکت واحد و باز کردن سر صحبت با نفر کناری. با این شناختی که از کتابداری وجود دارد آیا جای پرسشی باقی می ماند؟

و در آخر اینکه :

لطفا مسخره نکیند......... من یک کتابدار هستم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ شهریور ۸۷ ، ۲۱:۲۸
جواد صیافی

+

اینکه میزان مطالعه در کشور ما خیلی پایین می باشد حرف تازه ای نیست و همگان بر آن واقف هستند ولی علت آن را آیا همه می دانند؟

عللی که در بین مردم همه گیر شده و هم وطنان عزیز آنها را بهانه کرده تا اهمیت مطالعه را برای خود پایین بیاورند عبارت است از :

  1. زد و خورد با همسر
  2. سهمیه بندی بنزین
  3. درس نخواندن بچه سوم
  4. کم کاری ورزشکاران در المپیک پکن
  5. و دلایل بسیاری از این قبیل

اینها شوخی نیست ؛ بیان فاجعه در قالب طنز می باشد. مطمئن باشید این مسئله در آینده دردسرهای بسیاری برای کشور ما و فرهنگ ما به وجود خواهد آورد. پشت پرده این مسئله دلایل بسیاری نهفته که هرچند مهم ولی اکثرا به راحتی و شاید بدون هیچ گونه سرمایه گذاری قابل حل باشد. اما در اینجا به یک نکته اشاره می کنم که شاید خیلی ها به هیچ عنوان آن را جدی نگیرند. نقش کتابخانه و کتابدار در توسعه ی کتابخوانی و فرهنگ مطالعه را می توان حدود 60 الی 70 در صد بیان کرد. پس یکی از راههای بهبود مطالعه در کشور تغذیه ی کتابخانه ها و بالا بردن سطح کتابداران و رشته کتابداری در دانشگاهها  می باشد. حال یک سوال؛ وضعیت رشته کتابداری در ایران چگونه است؟ به راحتی می توان به این سوال پاسخ داد. اتفاقی که برای خود بنده بارها افتاده؛ بسیارند افرادی که از وجود رشته ی کتابداری بی اطلاع بوده و از اینکه اینجانب دانشجوی این رشته هستم بسیار تعجب می کنند. این افراد بی سواد یا کم سواد هم نبودند بلکه دانشجو و تحصیل کرده بودند.نکته بسیار جالب اینکه اکثرا یک نقطه مشترکی در شناخت این رشته داشتند و آن هم طنز نقطه چین بوده که البته همه آن را یک نکته ی طنز می دانستند.در اینجا جا داره از آقای مدیری تشکر کنیم که هرچند در قالب طنز، ذهنیتی از این رشته برای مردم درست کرد. اینها حرف من نیست و به راحتی می توانید آزمایش کند. برای آزمایش نیز یک راه بسیار ساده وجود دارد؛ نشستن در اتوبوس شرکت واحد و باز کردن سر صحبت با نفر کناری. با این شناختی که از کتابداری وجود دارد آیا جای پرسشی باقی می ماند؟

و در آخر اینکه :

لطفا مسخره نکیند......... من یک کتابدار هستم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ شهریور ۸۷ ، ۲۱:۲۸
جواد صیافی
.و ازکتابخانه هیأت مدیرهبه کتابخانهمرکزیتغییر نام یافت

http://www.nioclibrary.ir/fa.htm

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ شهریور ۸۷ ، ۲۱:۲۰
جواد صیافی
.و ازکتابخانه هیأت مدیرهبه کتابخانهمرکزیتغییر نام یافت

http://www.nioclibrary.ir/fa.htm

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ شهریور ۸۷ ، ۲۱:۲۰
جواد صیافی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ شهریور ۸۷ ، ۲۱:۱۳
جواد صیافی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ شهریور ۸۷ ، ۲۱:۱۳
جواد صیافی

آموزش تطبیقی عمری کوتاهتر از دویست سال دارد. با پیدایش ساختار تعلیم و تربیت ملی در اروپای قرن نوزدهم، مربیان به قصد بررسی شیوه‌های تعلیم و تربیت در سایر کشورها و یافتن روش‌هایی که بتوانند برای کشورشان اقتباس کنند به دیگر نقاط جهان سفر کردند. در قرن بیستم بتدریج آموزش تطبیقی یا مقایسه‌ای، تخصصی مجزا فرض شد و افراد بیشتری را به خود جلب کرد. تاسیس مجامعه علمی و حرفه‌ای این رشته در سال 1956 و در آمریکا آغاز شد و به دیگر نقاط جهان سرایت کرد. نتایج تحقیقات آموزش تطبیقی مورد توجه و استفاده برنامه‌ریزان آموزشی، مشاوران، متخصصان و محققان دانشگاهی قرار گرفت.
حرفه کتابداری در بعد جهانی در مواجهه با فناوری جدید و تغییر شکل منابع اطلاعاتی تحول یافت. محیط‌های علمی متأثر از رسانه‌های ارتباطی الکترونیکی و تسهیل ارتباطات علمی بین متخصصات، دگرگون شد و این تغییرات بر نظام آموزش عالی در کل و آموزش کتابداری بخصوص، اثر گذاشت. شناخت میزان تأثیر این تحول بر آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و هماهنگی آن با نیازهای حرفه‌ای و علمی این رشته، نکته‌ای است که ذهن بسیاری از متخصصان را به خود مشغول داشته است. این بررسی تطبیقی در پی آن است که با نشان دادن نقاط قوت و ضعف آموزش این رشته در سه کشور انگلستان، امریکا و هند و مقایسه آنها با ایران، نظر دست‌اندرکاران و برنامه‌ریزان آموزشی را به تحولاتی جلب کند که در سال‌های اخیر در آموزش عالی کشورهایی که پایگاه رشد و توسعه کتابداری جدید محسوب می‌شوند رخ داده است.

لیلا مرتضایی

http://www.irandoc.ac.i

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ شهریور ۸۷ ، ۲۱:۰۳
جواد صیافی