دیدگاهی نو بر کتابداری

دیدگاهی نو بر کتابداری

جواد صیافی کارشناس ارشد کتابداری

بایگانی

۲۳ مطلب در مهر ۱۳۸۷ ثبت شده است

همایش ملی کتابخانه های آموزشگاهی:پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی - یادگیری

حوزه(های) تحت پوشش:کتابداری و اطلاع رسانی
تاریخ برگزاری:3 اردیبهشت 1388 تا 4 اردیبهشت 1388
برگزارکننده:انجمن کتابداری و اطلاع رسانی
سایر برگزار کنندگان:دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
محل برگزاری:مشهد

تاریخ‌های مهم:
مهلت ارسال چکیده: 15/7/87
اعلام نتایج داوری چکیده مقالات: 1/8/87
مهلت ارسال اصل مقاله: 15/9/87
اعلام نتایج داوری اصل مقاله: 15/10/87
مهلت ثبت نام: 3/2/88

اهداف همایش
این همایش به دنبال هم اندیشی در جهت تحقق اهداف زیر برگزار می شود:
* شناسایی راه ها و روشهای تقویت دروس به مدد منابع اطلاعاتی غیر درسی در کلاس و کتابخانه،
* تبادل تجربیات در مورد راه ها و روشهای برقراری پیوند بین برنامه های درسی و برنامه های کتابخانه،
* شناسایی راهها و روشهای پرورش ذوق و انگیزه خواندن در چارچوب فعالیتهای کتابخانه،
* شناسایی رویکردهای افزایش توانمندی خواندن،
* شناسایی راهبردهای پرورش مهارتهای سواد اطلاعاتی و یادگیری مادام العمر در دانش آموزان، و
* بررسی راه ها و راهبردهای همکاری بین کتابدار، معلم و والدین در پرورش دانش آموزان فعال و علاقمند استفاده از اطلاعات.

محورهای همایش
الف: جنبه های کتابداری و اطلاع رسانی
1.       کتابخانه های آموزشگاهی و آموزش سواد اطلاعاتی
2.       کتابخانه های آموزشگاهی و آموزش یادگیری مادام العمر
3.       پیوند بین برنامه های کتابخانه و برنامه های درسی
4.       کتابخانه های آموزشگاهی، خدمات، تنوع، ویژگیها و استانداردها
5.       رویکردها و مسائل مجموعه و مجموعه سازی در کتابخانه های آموزشگاهی
6.       رویکردها و مسائل ویژه ارائه خدمات در کتابخانه های آموزشگاهی
7.       همکاری، همیاری و همگرایی بین کتابدار و معلم
8.       همکاری بین کتابدار، دانش آموزان و والدین
9.       همکاری بین کتابخانه های آموزشگاهی، عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
10.    تجربه های محلی، ملی و بین المللی در مورد کتابخانه های آموزشگاهی
11.    دانش آموزان، اینترنت و کتابخانه: راهها و رویکردهای تعامل

ب: جنبه های آموزشی، تربیتی و روانشناختی
1.       نظام آموزش ابتدایی؛ راهبردها و راه های افزایش انگیزه و ذوق خواندن
2.       نظام آموزشی و راهبردهای استفاده از آموزش غیر مستقیم مبتنی بر منابع
3.       آموزش غیر مستقیم و پیشرفت تحصیلی
4.       یادگیری مادام العمر و راهبردهای توسعه آن در دانش آموزان
5.       مطالعه و سلامت اجتماعی در دانش آموزان
6.       مطالعه، انگیزه موفقیت و شادکامی
7.       نیازهای سنی دانش آموزان و انواع منابع اطلاعاتی
8.       نقش اطلاعات، اطلاع جویی و اطلاع یابی در افزایش فرایند یادگیری و پیشرفت تحصیلی
9.       آموزشهای پیش دبستانی و انگیزه و ذوق استفاده از منابع اطلاعاتی
10.    آموزش راهبردهای مطالعه
11.    نظریه های  جدید یادگیری و رفتار مطالعه
 
ج. نشر کتابهای غیر درسی/منابع اطلاعاتی
1.       سیر تحول کتابها و منابع اطلاعاتی غیر درسی ویژه دانش آموزان
2.       ارتباط بین محتوای کتابهای درسی و منابع اطلاعاتی غیر درسی در تدریس به دانش آموزان
3.       ارتباط بین مضامین منابع اطلاعاتی و پرورش مهارتهای تفکر و یادگیری
4.        معلمان و  تولید و نشر منابع اطلاعاتی غیر درسی
5.        کتابداران،  تجربه ها و ایده ها در تولید و نشر منابع اطلاعاتی غیر درسی
6.       نویسندگان کودکان و نوجوانان و تولید منابع اطلاعاتی در پیوند با منابع درسی دانش آموزان
7.       منابع مرجع برای کودکان و نوجوانان
8.       رویکردهای نوین در فراهم آوری مواد خواندنی برای کودکان و نوجوانان

اطلاعات تماس با دبیرخانه:
تلفن دبیرخانه:8763820-0511
فکس دبیرخانه: 8783012-0511
ایمیل:
issl88@ferdowsi.um.ac.ir
وب‌سایت:http://issl88.um.ac.ir

خبر از :http://www.bpdanesh.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۸۷ ، ۱۳:۳۷
جواد صیافی

همایش ملی کتابخانه های آموزشگاهی:پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی - یادگیری

حوزه(های) تحت پوشش:کتابداری و اطلاع رسانی
تاریخ برگزاری:3 اردیبهشت 1388 تا 4 اردیبهشت 1388
برگزارکننده:انجمن کتابداری و اطلاع رسانی
سایر برگزار کنندگان:دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
محل برگزاری:مشهد

تاریخ‌های مهم:
مهلت ارسال چکیده: 15/7/87
اعلام نتایج داوری چکیده مقالات: 1/8/87
مهلت ارسال اصل مقاله: 15/9/87
اعلام نتایج داوری اصل مقاله: 15/10/87
مهلت ثبت نام: 3/2/88

اهداف همایش
این همایش به دنبال هم اندیشی در جهت تحقق اهداف زیر برگزار می شود:
* شناسایی راه ها و روشهای تقویت دروس به مدد منابع اطلاعاتی غیر درسی در کلاس و کتابخانه،
* تبادل تجربیات در مورد راه ها و روشهای برقراری پیوند بین برنامه های درسی و برنامه های کتابخانه،
* شناسایی راهها و روشهای پرورش ذوق و انگیزه خواندن در چارچوب فعالیتهای کتابخانه،
* شناسایی رویکردهای افزایش توانمندی خواندن،
* شناسایی راهبردهای پرورش مهارتهای سواد اطلاعاتی و یادگیری مادام العمر در دانش آموزان، و
* بررسی راه ها و راهبردهای همکاری بین کتابدار، معلم و والدین در پرورش دانش آموزان فعال و علاقمند استفاده از اطلاعات.

محورهای همایش
الف: جنبه های کتابداری و اطلاع رسانی
1.       کتابخانه های آموزشگاهی و آموزش سواد اطلاعاتی
2.       کتابخانه های آموزشگاهی و آموزش یادگیری مادام العمر
3.       پیوند بین برنامه های کتابخانه و برنامه های درسی
4.       کتابخانه های آموزشگاهی، خدمات، تنوع، ویژگیها و استانداردها
5.       رویکردها و مسائل مجموعه و مجموعه سازی در کتابخانه های آموزشگاهی
6.       رویکردها و مسائل ویژه ارائه خدمات در کتابخانه های آموزشگاهی
7.       همکاری، همیاری و همگرایی بین کتابدار و معلم
8.       همکاری بین کتابدار، دانش آموزان و والدین
9.       همکاری بین کتابخانه های آموزشگاهی، عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
10.    تجربه های محلی، ملی و بین المللی در مورد کتابخانه های آموزشگاهی
11.    دانش آموزان، اینترنت و کتابخانه: راهها و رویکردهای تعامل

ب: جنبه های آموزشی، تربیتی و روانشناختی
1.       نظام آموزش ابتدایی؛ راهبردها و راه های افزایش انگیزه و ذوق خواندن
2.       نظام آموزشی و راهبردهای استفاده از آموزش غیر مستقیم مبتنی بر منابع
3.       آموزش غیر مستقیم و پیشرفت تحصیلی
4.       یادگیری مادام العمر و راهبردهای توسعه آن در دانش آموزان
5.       مطالعه و سلامت اجتماعی در دانش آموزان
6.       مطالعه، انگیزه موفقیت و شادکامی
7.       نیازهای سنی دانش آموزان و انواع منابع اطلاعاتی
8.       نقش اطلاعات، اطلاع جویی و اطلاع یابی در افزایش فرایند یادگیری و پیشرفت تحصیلی
9.       آموزشهای پیش دبستانی و انگیزه و ذوق استفاده از منابع اطلاعاتی
10.    آموزش راهبردهای مطالعه
11.    نظریه های  جدید یادگیری و رفتار مطالعه
 
ج. نشر کتابهای غیر درسی/منابع اطلاعاتی
1.       سیر تحول کتابها و منابع اطلاعاتی غیر درسی ویژه دانش آموزان
2.       ارتباط بین محتوای کتابهای درسی و منابع اطلاعاتی غیر درسی در تدریس به دانش آموزان
3.       ارتباط بین مضامین منابع اطلاعاتی و پرورش مهارتهای تفکر و یادگیری
4.        معلمان و  تولید و نشر منابع اطلاعاتی غیر درسی
5.        کتابداران،  تجربه ها و ایده ها در تولید و نشر منابع اطلاعاتی غیر درسی
6.       نویسندگان کودکان و نوجوانان و تولید منابع اطلاعاتی در پیوند با منابع درسی دانش آموزان
7.       منابع مرجع برای کودکان و نوجوانان
8.       رویکردهای نوین در فراهم آوری مواد خواندنی برای کودکان و نوجوانان

اطلاعات تماس با دبیرخانه:
تلفن دبیرخانه:8763820-0511
فکس دبیرخانه: 8783012-0511
ایمیل:
issl88@ferdowsi.um.ac.ir
وب‌سایت:http://issl88.um.ac.ir

خبر از :http://www.bpdanesh.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۸۷ ، ۱۳:۳۷
جواد صیافی

"International association of technological university libraries" IATUL

در ماه مه سال 1955 به منظور تشکیل محلی برای تبادل عقاید کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاههای تکنولوژی سراسر جهان تاسیس شد. در سپتامبر همان سال به عنوان یک بخش فرعی ایفلا شناخته شد. و اکنون با قسمت کتابخانه های علوم و تکنولوژی ایفلا همکاری تنگاتنگ دارد. در سال 1990 رسما به یونسکو پیوست. این انجمن چهار نوع عضو دارد.معمولی، ناظر، پایدار، بدون حق رای. کتابخانه های دانشگاهها و مدارس عالی که در رشته علوم و تکنولوژی درجه دکترا می دهند جزو اعضای معمولی هستند. در عوض سازمانهایی نظیر کتابخانه های ملی، ادارات ثبت اختراع.کتابخانه های موزه های علوم که مجموعه تکنولوژی آنها ظرفیت تحقیقاتی داشته باشد می توانند بعنوان عضو ناظر به این انجمن بپیوندند. این انجمن در سال 1991 دارای 198 عضو از 41 کشور بوده است.هیات رئیسه سالی دو بار تشکیل جلسه می دهد و نشستهای عمومی دوسال یکبار است. از سال 1992 این انجمن دو نشریه به نامهای زیر منتشر می کند:

IATIL news & IATUL proceedings

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۸۷ ، ۱۳:۳۰
جواد صیافی

"International association of technological university libraries" IATUL

در ماه مه سال 1955 به منظور تشکیل محلی برای تبادل عقاید کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاههای تکنولوژی سراسر جهان تاسیس شد. در سپتامبر همان سال به عنوان یک بخش فرعی ایفلا شناخته شد. و اکنون با قسمت کتابخانه های علوم و تکنولوژی ایفلا همکاری تنگاتنگ دارد. در سال 1990 رسما به یونسکو پیوست. این انجمن چهار نوع عضو دارد.معمولی، ناظر، پایدار، بدون حق رای. کتابخانه های دانشگاهها و مدارس عالی که در رشته علوم و تکنولوژی درجه دکترا می دهند جزو اعضای معمولی هستند. در عوض سازمانهایی نظیر کتابخانه های ملی، ادارات ثبت اختراع.کتابخانه های موزه های علوم که مجموعه تکنولوژی آنها ظرفیت تحقیقاتی داشته باشد می توانند بعنوان عضو ناظر به این انجمن بپیوندند. این انجمن در سال 1991 دارای 198 عضو از 41 کشور بوده است.هیات رئیسه سالی دو بار تشکیل جلسه می دهد و نشستهای عمومی دوسال یکبار است. از سال 1992 این انجمن دو نشریه به نامهای زیر منتشر می کند:

IATIL news & IATUL proceedings

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۸۷ ، ۱۳:۳۰
جواد صیافی

(all-union institute for scientific and technical information of Russia)

  وینیتی در سال 1952 در موسسه اطلاعات علمی تاسیس شد و از سال 1955 تاکنون با همین نام مشغول فعالیت است.وینیتی معتبرترین واحد اطلاعات مربوط به علوم و تکنولوژی در روسیه است. برنامه انتشاراتی آن تجزیه و تحلیل مندرجات منابع خارجی مربوط به علوم و تکنولوژی را در بر می گیرد. نشره های وینیتی شامل آخرین اکتشافات و پیشرفتهای جهانی مربوط به تکنولوژی  علوم طبیعی است. وینیتی جزو موسسات واسپاری است که سه نسخه از کلیه انتشارات را دریافت می دارد. وینیتی با بیش از 6 هزار کتابخانه در 85 کشور رابطه مبادله بیش از 22 میلیون مدرک است،شامل 12100 عنوان مجله جاری.وینیتی همچنین دارای بانکهای اطلاعاتی زیر است: شیمی، زیست شناسی، مکانیزه کردن و الکترونیک، الکتروتکنیک، انرژی، محیط زیست، ساختمان ماشین،اطلاع رسانی و معدن. سالانه بیش از 300 هزار نفر به کتابخانه مراجعه می کنند،1600 مدرک به امانت مب دهد، 85 مورد امانت بین المللی و 4800 مورد مشاوره و جستجوهای کتابشناختی داشته است. این سازمان همچنین دارای مدرسه عالی کتابداری و اطلاع رسانی در سطح دکترا است.

نشانی :usievicha, 20a, 125315

Moskva                               

Russia                                 

Tel: 095-1526113               

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۸۷ ، ۱۳:۲۷
جواد صیافی

(all-union institute for scientific and technical information of Russia)

  وینیتی در سال 1952 در موسسه اطلاعات علمی تاسیس شد و از سال 1955 تاکنون با همین نام مشغول فعالیت است.وینیتی معتبرترین واحد اطلاعات مربوط به علوم و تکنولوژی در روسیه است. برنامه انتشاراتی آن تجزیه و تحلیل مندرجات منابع خارجی مربوط به علوم و تکنولوژی را در بر می گیرد. نشره های وینیتی شامل آخرین اکتشافات و پیشرفتهای جهانی مربوط به تکنولوژی  علوم طبیعی است. وینیتی جزو موسسات واسپاری است که سه نسخه از کلیه انتشارات را دریافت می دارد. وینیتی با بیش از 6 هزار کتابخانه در 85 کشور رابطه مبادله بیش از 22 میلیون مدرک است،شامل 12100 عنوان مجله جاری.وینیتی همچنین دارای بانکهای اطلاعاتی زیر است: شیمی، زیست شناسی، مکانیزه کردن و الکترونیک، الکتروتکنیک، انرژی، محیط زیست، ساختمان ماشین،اطلاع رسانی و معدن. سالانه بیش از 300 هزار نفر به کتابخانه مراجعه می کنند،1600 مدرک به امانت مب دهد، 85 مورد امانت بین المللی و 4800 مورد مشاوره و جستجوهای کتابشناختی داشته است. این سازمان همچنین دارای مدرسه عالی کتابداری و اطلاع رسانی در سطح دکترا است.

نشانی :usievicha, 20a, 125315

Moskva                               

Russia                                 

Tel: 095-1526113               

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۸۷ ، ۱۳:۲۷
جواد صیافی
روز جهانی کتاب کودک یکی از برنامه های دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان است و هر دو سال یکبار در روز تولد هانس کریستیان اندرسن (دوم آوریل) در سرار جهان برگزار می شود. هر سال یکی از شعبه های ملی دفتر بین المللی عهده دار تدارک این روز است و شعار و پیام و پوستر و برنامه ی فعالیت های کشورها را در این روز پیشنهاد می کند.در روز جهانی کتاب کودک نویسندگان، مصوران، ناشران، کتابداران و مربیان و معلمان و همه دست اندرکاران ادبیات کودکان در هرکشور علاوه بر اشاعه شعار و پیام و پوستر بین المللی بسته به مسائل خاص کشور خود فعالیتهایی در زمینه ادبیات کودکان و توسعه کتابخوانی انجام می دهند. در ایران نظر به این که روز دوم آوریل مطادف با سیزده نوروز است هفته کتاب کودک از 14 تا 21 فروردین برگزار می شود.از سال 1349 این روز در ایران به رسمیت شناخته شده است و همه وزارتخانه ها و سازمانهایی که دست اندر کار تهیه کتاب و توسعه کتابخوانی درایران هستند برنامه های خاصی در این زمینه تنظیم و اجرا می کنند.شورای کتاب کودک در سال 1976 عهده دار تهیه شعار و پیام و پوستر روز جهانی کتاب کودک بوده است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۸۷ ، ۱۳:۲۴
جواد صیافی
روز جهانی کتاب کودک یکی از برنامه های دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان است و هر دو سال یکبار در روز تولد هانس کریستیان اندرسن (دوم آوریل) در سرار جهان برگزار می شود. هر سال یکی از شعبه های ملی دفتر بین المللی عهده دار تدارک این روز است و شعار و پیام و پوستر و برنامه ی فعالیت های کشورها را در این روز پیشنهاد می کند.در روز جهانی کتاب کودک نویسندگان، مصوران، ناشران، کتابداران و مربیان و معلمان و همه دست اندرکاران ادبیات کودکان در هرکشور علاوه بر اشاعه شعار و پیام و پوستر بین المللی بسته به مسائل خاص کشور خود فعالیتهایی در زمینه ادبیات کودکان و توسعه کتابخوانی انجام می دهند. در ایران نظر به این که روز دوم آوریل مطادف با سیزده نوروز است هفته کتاب کودک از 14 تا 21 فروردین برگزار می شود.از سال 1349 این روز در ایران به رسمیت شناخته شده است و همه وزارتخانه ها و سازمانهایی که دست اندر کار تهیه کتاب و توسعه کتابخوانی درایران هستند برنامه های خاصی در این زمینه تنظیم و اجرا می کنند.شورای کتاب کودک در سال 1976 عهده دار تهیه شعار و پیام و پوستر روز جهانی کتاب کودک بوده است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۸۷ ، ۱۳:۲۴
جواد صیافی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۸۷ ، ۱۳:۲۲
جواد صیافی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۸۷ ، ۱۳:۲۲
جواد صیافی