دیدگاهی نو بر کتابداری

دیدگاهی نو بر کتابداری

جواد صیافی کارشناس ارشد کتابداری

بایگانی

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

اکنون دیگر با وجود فضای خوش رنگ و لعاب مجازی، کتاب خواندن و علاقه‌مند شدن به کتاب در زمره دشوارترین فعالیت‌ها می‌باشد.
آیا جذابیت کتاب کمتر از فضای مجازی‌ست؟
آیا واقعا فرصت مطالعه نداریم یا علاقه به آن؟
بسیاری از ما قادر هستیم تا زمان از دست رفتن کامل بینایی هرزگردی را ادامه دهیم، در مقابل هنگام مطالعه، به میانه‌های مقدمه ناشر که می‌رسیم وزنه‌ای چند کیلویی بر پلک‌هایمان حس می‌کنیم. 
۱. بدون شک فضای مجازی به دلیل تنوع‌، دسترسی آسان، اطلاعات اجمالی و امکان دسترسی سریع به عناوین مورد علاقه جذابیت فراوانی دارد و قطعا زمانی که پای علاقه شخصی به میان باشد، قادر هستیم شبانه‌روز را سی‌وشش ساعته کنیم؛ در حالیکه در بیشتر مواقع نه تنها دریافتی مفیدی از این فضا نداریم، که شاید به تخریب اندک داشته‌هایمان هم بینجامد.

شهاب حسینی

۲ .اصولا ما به این دلیل که نیازهای اطلاعاتی‌مان را در همان فضای مجازی رفع می‌کنیم و خواندن رمان، داستان، شعر و به طور کلی آثار ادبی را بیهوده می‌دانیم نیازی به مطالعه حس نمی‌کنیم. در صورتیکه درصد بالایی از اطلاعات موجود در اینترنت فاقد ارزش اطلاعاتی و کاربردی می‌باشند. در مورد آثار ادبی هم اگر کاملا بی‌هدف مطالعه کنیم باز هم خالی از لطف نخواهد بود و قطعا چیزهایی هرچند کوچک خواهد داشت که بیاموزیم.
 ۳. مطالعه صرفا خواندن کتاب به شکل سنتی، آن هم کتاب‌هایی که همه می‌پسندند نیست. امروزه به راحتی می‌توانید در تلفن همراه خود به اندازه یک کتابخانه عمومی بزرگ ولی شخصی‌سازی شده، کتاب صوتی و الکترونیک همراه داشته باشید. بدون شک کتاب صوتی همان کارکرد کتاب چاپی را دارد با جذابیت‌های منحصر به فرد، البته به شرط استفاده صحیح.
۴. مطالعه صرفا خواندن کتاب نیست. لازم است قبل از هر چیز علائق خود را بشناسید. در این صورت روزنامه، مجله، مطالب اینترنتی و ... هم به شرط تایید صحت اطلاعات، می‌تواند مفید باشد. 
مهم این است که در زمینه مورد علاقه خود اطلاعات کافی و وافی داشته باشیم و از اظهار نظر در سایر موضوعات جدا خودداری کنیم و یادمان باشد شنونده بودن می‌تواند بسیار آموزنده و البته لذتبخش باشد.
پ.ن. ۱. کتاب صوتی را جدی بگیرید؛ جذابیت و همراه بودن آن فوق‌العاده‌ست.
پ.ن.۲. تنها نتیجه هرزگردی این جمله است: "امروزم گذشت".
پ.ن.۳. ارتباط معکوس تصویر و متن در جذابیت آن‌ها می‌باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۰:۵۱
جواد صیافی

آنچه برای ما مهم نیست، در نتیجه برای دیگران هم، مهم نیست که مهم هست؛
واقعیت اینست که ما تنها برخی از قراردادها و کنوانسیون‌های مرتبط با مالکیت فکری (کپی رایت) بین‌المللی را پذیرفته‌ایم که آن هم در عمل نادیده گرفته می‌شود.
البته قانون داخلی هم داریم که فقط داریم که داشته باشیم.
می‌گویند رعایت این قانون برای کشور هزینه دارد؛ چرا که دیگر نمی‌توانیم آثار علمی را رایگان ترجمه و استفاده کنیم. خب، در مقابل دیگران هم می‌توانند از برخی دستاوردهای ما به رایگان استفاده کنند. در نتیجه از نگاه غیر‌حرفه‌ای (نگاه خود نویسنده)، بود و نبود این قانون یک بازی دو سر باخت است ولی باید این را هم در نظر بگیریم که سرقت ادبی و هنری تفاوتی با بالا رفتن از دیوار مردم ندارد و دزدی در هر مرامی نکوهیده است.
اگر بامفهوم مالکیت فکری آشنا نیستید به طور ساده حمایت از مالکیت شما بر ایده‌های منحصر به فردتان را مالکیت فکری گویند. ایده جدید می‌تواند در زمینه‌های مختلف هنری، ادبی، صنعتی و... باشد.
پس اگر روزی نوشته‌ها، اختراعات یا آثار هنری‌تان را به نام خودتان ثبت کرده باشید و شخص دیگری آن را به نام خودش منتشر کرد، شما حق شکایت خواهید داشت ولی امید به نتیجه، هرگز.

پ.ن. تصویر این پست به دلیل عدم ذکر منبع به صورت غیر قانونی استفاده شده است. پس فقط حرف می‌زنم.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ ارديبهشت ۹۹ ، ۲۳:۰۱
جواد صیافی