دیدگاهی نو بر کتابداری

دیدگاهی نو بر کتابداری

جواد صیافی کارشناس ارشد کتابداری

بایگانی

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

با توجه به سرانه بسیار پایین مطالعه در کشور، عزیزان با راهکارهای خاصی به دنبال جذب مخاطب و افزایش کتابخوانان حرفه ای و فوق حرفه ای می باشند. طرح عضویت رایگان هم یکی از همین راهکارهای اساسیه که همه ساله در هفته کتاب و کتابخوانی برای گرامیداشت این روز و احترام به کتابداران در کتابخانه های عمومی سراسر کشور اجرا میشه.طرحی که بیشتر از جذب مخاطب چیزی شبیه نذری فرهنگی می تونه باشه که خیل عظیمی از اقشار مختلف جامعه رو به کتابخانه ها می کشونه که به جز بالا رفتن آمار و اعلام آن از طرف متولیان فرهنگی هیچ سودی برای جامعه نه در کوتاه مدت و نه در بلند مدت نخواهد داشت.

البته سود دیگری هم خواهد داشت؛ با عضویت رایگان پای افرادی که هیچگاه در کتابخانه های عمومی آفتابی نمی شدند به این مکان باز میشه و یک روز شلوغ رو کتابداران میگذرانند و البته از وظایف اصلیشون فاصله میگیرند.

کاش بفهمیم عضویت رایگان در کتابخانه های عمومی تنها یک داروی بی خاصیت یا شاید یک مسکن با اثر بخشی کوتاه برای حال بد مطالعه و فرهنگه...

و در آخر "آه" از مردمی که رایگان بودن دلیلی میشه برای فقط یکبار رفتن به کتابخانه و همچنان کتاب نخواندن.

در روز کتابدار و هفته کتاب و کتابخوانی احترام میذاریم به همه کسانی که واقعا کتاب خوان و کتابدارند و واقعا به دنبال کار فرهنگی و اصولی برای آینده جامعه هستند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۴ ، ۱۶:۱۳
جواد صیافی

در حالی که درگذشت بانو پوراندخت سلطانی، مادر علم کتابداری نوین، روز گذشته جامعه کتابداری و فرهنگی کشور را داغدار کرد و با اینکه در زمان بارگذاری این مطلب مراسم تشییع ایشان نیز به پایان رسیده؛ همچنان خبری از تسلیت نهاد کتابخانه های عمومی کل کشور بر روی سایت نهاد مخابره نشده. هرچند اتفاق طبیعی و منطقی این بود که در زمان بستری شدن دکتر پوری سلطانی در بخش مراقبت های ویژه (سوم آبان ماه 94) شاهد عیادت دبیرکل و ارائه گزارشی از وضعیت جسمانی استاد می بودیم ولی اینطور به نظر می رسه که تا کنون خبر درگذشت ایشان هم به گوش مسئولین نهاد نرسیده.

کتابداران خوب می دانند تا چه اندازه مدیون پوری سلطانی هستند و البته که جای بسی تاسف که خیلی ها نمی دانند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۴ ، ۱۴:۵۹
جواد صیافی

دکتر پوری سلطانی، صبح امروز (16آبان) بر اثر نارسایی ریوی در سن هشتاد و چهار سالگی درگذشت. ایشان از سوم آبان به دلیل انسداد قلبی و ریوی در بخش مراقبت های ویژه بستری بود.
وی متولد سال ۱۳۱۰ و از پایه‌گذاران علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی در ایران، پایه‌گذار مرکز ملی کتابداری و عضو هیات علمی دانشگاه تهران و عضو هیات علمی گروه کتابداری کتابخانه ملی ایران بود. او جایزه ترویج علم ایران را از سوی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران دریافت کرده بود.
پوری سلطانی همسر مرتضی کیوان از دوستان کشته‌شده احمد شاملو  به دست نیروهای شاه بود که شاملو در شعرش علاوه بر یادکردن از کیوان، از او هم نام برده است؛ سال اشک پوری، سال خون مرتضی.
از جمله آثار ایشان می توان به : سرعنوان‌های موضوعی فارسی، کتابخانه ملی ایران؛ دانشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی؛ خدمات فنی، تهران: کتابخانه ملی ایران (این کتاب از منابع آزمون کارشناسی ارشد در ایران است)؛ راهنمای مجله‌ها و روزنامه‌های ایران، با همکاری رضا اقتدار، کتابخانه ملی ایران؛ خلاصه رده‌بندی ده‌دهی دیویی و نمایه نسبی، ملویل دیویی، مترجم: ابراهیم عمرانی، ویراستار: پوری سلطانی اشاره کرد.
این ضایعه رو به کتابداران و اساتید و دانشجویان کتابداری تسلیت می گوییم.
روحش شاد و یادش گرامی باد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۴ ، ۱۳:۰۲
جواد صیافی

کتابخانه عمومی میرجعفری در جهت نزدیک شدن به اصول کتابداری نوین، شبکه تلگرامی و اینستاگرام خود را راه اندازی نموده است. بی شک در دنیای امروز ارائه خدمات اطلاع رسانی تنها از طریق تکنولوژی های روز امکان پذیر می باشد و این اقدام از طرف یک کتابخانه عمومی بسیار جالب و قابل ستایش است.


   تلگرام کتابخانه عمومی میرجعفری

  جستجو نمایید :   mirjafaripl
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۴ ، ۱۳:۱۰
جواد صیافی