دیدگاهی نو بر کتابداری

دیدگاهی نو بر کتابداری

جواد صیافی کارشناس ارشد کتابداری

بایگانی

۱۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۰ ثبت شده است

نمونه اش در کتابخانه ها همین جدیتی که سرجای خودش استفاده نمیشه. میگن باید در کار جدیت داشته باشید و با مراجعه کننده با ملایمت و حوصله برخورد کنید ولی کتاب دارهای ما ( یادتون نره کتاب دار با کتابدار تفاوت داره) به علت مشغله های فکری و داشتن تعداد زیادی کتاب که مسئولیت سالم نگهداشتنشون را برعهده دارن این دو وظیفه رو جابجا انجام می دن؛ یعنی در انجام امور کتابخانه ای صبر و حوصله به خرج می دن و در مقابل،با مراجعه کننده با خشونت و جدیت برخورد میکنن. البته جای تشکر داره ها!؟! خوب که دقت کنیم می بینیم که این دوستان کارشون رو درست انجام می دن، فقط یه کم رفتارشون عقب و جلو شده.

جالب اینجاست که این خشونت زمانی که بفهمن مراجعه کننده همکار یا هم رشته خودشونه شدت می گیره.

باید روی رفتارمون کار کنیم. بنظرم از دوران تحصیل باید اهمیت این مسئله رو برای دانشجویان کتابداری روشن کنیم و کتابدار از همون موقع باید بدونه که پاسخ به هر نیاز مراجعه کننده وظیفه ی اصلی و اساسی اوست.

یادمون باشه کتابدار واقعی کسی ست که برای هر سوال و خواسته ای پاسخی داشته باشه و هیچ نیازی رو از مراجعه کننده بی نتیجه نذاره و این امر تنها با صبر و حوصله تحقق خواهد یافت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۰ ، ۱۲:۴۴
جواد صیافی

نمونه اش در کتابخانه ها همین جدیتی که سرجای خودش استفاده نمیشه. میگن باید در کار جدیت داشته باشید و با مراجعه کننده با ملایمت و حوصله برخورد کنید ولی کتاب دارهای ما ( یادتون نره کتاب دار با کتابدار تفاوت داره) به علت مشغله های فکری و داشتن تعداد زیادی کتاب که مسئولیت سالم نگهداشتنشون را برعهده دارن این دو وظیفه رو جابجا انجام می دن؛ یعنی در انجام امور کتابخانه ای صبر و حوصله به خرج می دن و در مقابل،با مراجعه کننده با خشونت و جدیت برخورد میکنن. البته جای تشکر داره ها!؟! خوب که دقت کنیم می بینیم که این دوستان کارشون رو درست انجام می دن، فقط یه کم رفتارشون عقب و جلو شده.

جالب اینجاست که این خشونت زمانی که بفهمن مراجعه کننده همکار یا هم رشته خودشونه شدت می گیره.

باید روی رفتارمون کار کنیم. بنظرم از دوران تحصیل باید اهمیت این مسئله رو برای دانشجویان کتابداری روشن کنیم و کتابدار از همون موقع باید بدونه که پاسخ به هر نیاز مراجعه کننده وظیفه ی اصلی و اساسی اوست.

یادمون باشه کتابدار واقعی کسی ست که برای هر سوال و خواسته ای پاسخی داشته باشه و هیچ نیازی رو از مراجعه کننده بی نتیجه نذاره و این امر تنها با صبر و حوصله تحقق خواهد یافت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۰ ، ۱۲:۴۴
جواد صیافی
دیدگاهی نو بر کتابداری - جدیت در کار یا برخورد
جدیت در کار یا برخورد

نمونه اش در کتابخانه ها همین جدیتی که سرجای خودش استفاده نمیشه. میگن باید در کار جدیت داشته باشید و با مراجعه کننده با ملایمت و حوصله برخورد کنید ولی کتاب دارهای ما ( یادتون نره کتاب دار با کتابدار تفاوت داره) به علت مشغله های فکری و داشتن تعداد زیادی کتاب که مسئولیت سالم نگهداشتنشون را برعهده دارن این دو وظیفه رو جابجا انجام می دن؛ یعنی در انجام امور کتابخانه ای صبر و حوصله به خرج می دن و در مقابل،با مراجعه کننده با خشونت و جدیت برخورد میکنن. البته جای تشکر داره ها!؟! خوب که دقت کنیم می بینیم که این دوستان کارشون رو درست انجام می دن، فقط یه کم رفتارشون عقب و جلو شده.

جالب اینجاست که این خشونت زمانی که بفهمن مراجعه کننده همکار یا هم رشته خودشونه شدت می گیره.

باید روی رفتارمون کار کنیم. بنظرم از دوران تحصیل باید اهمیت این مسئله رو برای دانشجویان کتابداری روشن کنیم و کتابدار از همون موقع باید بدونه که پاسخ به هر نیاز مراجعه کننده وظیفه ی اصلی و اساسی اوست.

یادمون باشه کتابدار واقعی کسی ست که برای هر سوال و خواسته ای پاسخی داشته باشه و هیچ نیازی رو از مراجعه کننده بی نتیجه نذاره و این امر تنها با صبر و حوصله تحقق خواهد یافت.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۰ ، ۱۹:۳۱
جواد صیافی
در سال 1836 برای دفتر جوزف لاول که در بخش پزشکی ارتش آمریکا کار می کرد کتابخانه ای تاسیس شد. اولین بودجه خرید کتاب آن در سال 1836 معادل 150 دلار بود. در سال 1922 کتابخانه پزشکی ارتش نام گرفت و در سال 1952 نام آن کتابخانه به کتابخانه پزشکی نیروهای مسلح تغییر پیدا کرد و نهایتا در سال 1956 با نام جدید و به عنوان جزیی از وزارت بهداشت، آموزش و رفاه آمریکا شروع به کار کرد. این کتابخانه اکنون بزرگترین کتابخانه پژوهشی و تخصصی دنیاست. دارای بیش از یک و نیم میلیون جلد کتاب، مجله و رساله در مورد پزشکی و علوم وابسته به آن به 70 زبان دنیاست. همچنین 490000 جلد تاریخ پزشکی شامل نسخ خطی به اضافه ی 75000 عکس و مواد غیر چاپی به غنای مجموعه ی آن می افزاید. بیشتر مراجعان کتابخانه پزشکان، پژوهشگران و سایر افراد متخصص در پزشکی و علوم وابسته هستند. این افراد بیشتر از مجلات استفاده می کنند تا کتابها. حدود 90 درصد امانتهای بین المللی از مجلات است. کتابخانه در سال بیش از 225 هزار مورد مربوط به امانت بین المللی کتابخانه ای را جواب می دهد. در حال حاضر برای پاسخگویی در داخل ایالات متحده پولی دریافت نمیشود ولی از خارج دریافت می شود. سالن مطالعه برای متخصصان و دانشجویانی که در پزشکی و علوم وابسته کار می کنند رزرو می شود. کتابخانه در سال بیش از 30 هزار سوال مرجع را از طریق تلفن، نامه و مراجعه ی حضوری پاسخ می دهد. کتابخانه ملی پزشکی آمریکا همچنین از منابع خود فرمهای مختلف تکثیر از جمله چاپ، بزرگنمایی، ریزنمایی، اسلاید و غیره را در ازای دریافت هزینه تهییه می کند. بخشی از سالن مطالعه به مواد دیداری و شنیداری اختصاص دارد و به دستگاههای ویدئو ، میکروفیلم و میکروفیش خوان و دستگاه های صوتی مجهز است که دستیابی به سخت افزار و نرم افزار آن از طریق برگه دانهای مخصوص میسر است. سه اتاق دیداری و شنیداری به دستگاههای نمایش فیلم 8 و 16 میلیمتری مجهز است. کتابخانه به نظام بازیابی اطلاعات به وسیله کامپیوتر مجهز است که دسترسی پیوسته را به نظام MEDLINE میسر می سازد. به عنوان یکی از معتبرترین مراکز پزشکی کلیه کتابخانه های پزشکی و مراجعان مربوطه می توانند از طریق مدلاین پاسخ سوالات خود را دریافت دارند. مرکز پزشکی ایران توسط کامپیوتر با این کتابخانه تماس دارد. کتابخانه ملی پزشکی آمریکا دارای انتشاراتی در زمینه ی پزشکی است که اهم آنها عبارتند از :

index medicus

medical subject headings, mesh

bibliography of the history of medicine

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۰ ، ۱۳:۲۰
جواد صیافی
در سال 1836 برای دفتر جوزف لاول که در بخش پزشکی ارتش آمریکا کار می کرد کتابخانه ای تاسیس شد. اولین بودجه خرید کتاب آن در سال 1836 معادل 150 دلار بود. در سال 1922 کتابخانه پزشکی ارتش نام گرفت و در سال 1952 نام آن کتابخانه به کتابخانه پزشکی نیروهای مسلح تغییر پیدا کرد و نهایتا در سال 1956 با نام جدید و به عنوان جزیی از وزارت بهداشت، آموزش و رفاه آمریکا شروع به کار کرد. این کتابخانه اکنون بزرگترین کتابخانه پژوهشی و تخصصی دنیاست. دارای بیش از یک و نیم میلیون جلد کتاب، مجله و رساله در مورد پزشکی و علوم وابسته به آن به 70 زبان دنیاست. همچنین 490000 جلد تاریخ پزشکی شامل نسخ خطی به اضافه ی 75000 عکس و مواد غیر چاپی به غنای مجموعه ی آن می افزاید. بیشتر مراجعان کتابخانه پزشکان، پژوهشگران و سایر افراد متخصص در پزشکی و علوم وابسته هستند. این افراد بیشتر از مجلات استفاده می کنند تا کتابها. حدود 90 درصد امانتهای بین المللی از مجلات است. کتابخانه در سال بیش از 225 هزار مورد مربوط به امانت بین المللی کتابخانه ای را جواب می دهد. در حال حاضر برای پاسخگویی در داخل ایالات متحده پولی دریافت نمیشود ولی از خارج دریافت می شود. سالن مطالعه برای متخصصان و دانشجویانی که در پزشکی و علوم وابسته کار می کنند رزرو می شود. کتابخانه در سال بیش از 30 هزار سوال مرجع را از طریق تلفن، نامه و مراجعه ی حضوری پاسخ می دهد. کتابخانه ملی پزشکی آمریکا همچنین از منابع خود فرمهای مختلف تکثیر از جمله چاپ، بزرگنمایی، ریزنمایی، اسلاید و غیره را در ازای دریافت هزینه تهییه می کند. بخشی از سالن مطالعه به مواد دیداری و شنیداری اختصاص دارد و به دستگاههای ویدئو ، میکروفیلم و میکروفیش خوان و دستگاه های صوتی مجهز است که دستیابی به سخت افزار و نرم افزار آن از طریق برگه دانهای مخصوص میسر است. سه اتاق دیداری و شنیداری به دستگاههای نمایش فیلم 8 و 16 میلیمتری مجهز است. کتابخانه به نظام بازیابی اطلاعات به وسیله کامپیوتر مجهز است که دسترسی پیوسته را به نظام MEDLINE میسر می سازد. به عنوان یکی از معتبرترین مراکز پزشکی کلیه کتابخانه های پزشکی و مراجعان مربوطه می توانند از طریق مدلاین پاسخ سوالات خود را دریافت دارند. مرکز پزشکی ایران توسط کامپیوتر با این کتابخانه تماس دارد. کتابخانه ملی پزشکی آمریکا دارای انتشاراتی در زمینه ی پزشکی است که اهم آنها عبارتند از :

index medicus

medical subject headings, mesh

bibliography of the history of medicine

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۰ ، ۱۳:۲۰
جواد صیافی
دیدگاهی نو بر کتابداری - کتابخانه ملی پزشکی آمریکا
کتابخانه ملی پزشکی آمریکا

index medicus

medical subject headings, mesh

bibliography of the history of medicine



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۰ ، ۱۹:۳۱
جواد صیافی

بله؛ در یک نگاه مطلب خنده داریه ولی خوب که دقت کنی می فهمی باید گریه کنی.

فقط می تونم بگم لیاقت ،نه من و امثال من، حداقل نخبه های این کشور بیشتر از اینهاست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مرداد ۹۰ ، ۱۰:۱۷
جواد صیافی

بله؛ در یک نگاه مطلب خنده داریه ولی خوب که دقت کنی می فهمی باید گریه کنی.

فقط می تونم بگم لیاقت ،نه من و امثال من، حداقل نخبه های این کشور بیشتر از اینهاست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مرداد ۹۰ ، ۱۰:۱۷
جواد صیافی

جدیدا فضای کتابخانه ها را در پیام های بازرگانی می بینیم،خب سوژه سوژه جدیدیست و هم فضا فضای خوش رنگ و لعابیست. بنابراین چرا استفاده نکنند؛ما راضی، اونا راضی پس.......

از شوخی بگذریم و کمی تخصصی نگاه کنیم؛ این قضیه در جذب مخاطب و به طور کلی اذهان عمومی تاثیری داره یا نه؟؟؟ شاید یکم تخیلی باشه ولی فکر می کنم به مرور زمان در جذب مخاطب موثر باشه مخصوصا که طوری فضاسازی کردن که آدم رو به هوس می اندازه حتما یه سری به کتابخانه بزنیم.همچنین خیلی ها هم که تا بحال به کتابخانه نرفتن تصور خوبی از اون فضا در ذهنشون نقش می بنده و همین یک تبلیغ برای کتابخونست.

بنابراین جا داره از تمام کسانی که خواسته یا ناخواسته همچین خدمات فرهنگی انجام میدن تشکر کنیم.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مرداد ۹۰ ، ۰۹:۴۴
جواد صیافی

جدیدا فضای کتابخانه ها را در پیام های بازرگانی می بینیم،خب سوژه سوژه جدیدیست و هم فضا فضای خوش رنگ و لعابیست. بنابراین چرا استفاده نکنند؛ما راضی، اونا راضی پس.......

از شوخی بگذریم و کمی تخصصی نگاه کنیم؛ این قضیه در جذب مخاطب و به طور کلی اذهان عمومی تاثیری داره یا نه؟؟؟ شاید یکم تخیلی باشه ولی فکر می کنم به مرور زمان در جذب مخاطب موثر باشه مخصوصا که طوری فضاسازی کردن که آدم رو به هوس می اندازه حتما یه سری به کتابخانه بزنیم.همچنین خیلی ها هم که تا بحال به کتابخانه نرفتن تصور خوبی از اون فضا در ذهنشون نقش می بنده و همین یک تبلیغ برای کتابخونست.

بنابراین جا داره از تمام کسانی که خواسته یا ناخواسته همچین خدمات فرهنگی انجام میدن تشکر کنیم.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مرداد ۹۰ ، ۰۹:۴۴
جواد صیافی