دیدگاهی نو بر کتابداری

دیدگاهی نو بر کتابداری

جواد صیافی کارشناس ارشد کتابداری

بایگانی

۱۵ مطلب در تیر ۱۳۸۷ ثبت شده است

این سرویس (خدمت)، امکان جستجوی سریع درون فایل ها بدنبال کلمات کلیدی و عبارات بعلاوه مرتب سازی و جستجوی فایل ها با توجه به نام یا سایر خصوصیات(attributes)نظیر زمان ایجاد شدن را سهولت و سرعت می بخشد. هرچند این سرویس به تنهایی از ویژگی هایNTFSNTFSبه دست می آید. سرویسِ نمایه سازی، اطلاعات خاصی را از فایل ها استخراج می کند و بصورت سازمان یافته در اختیار برنامه جستجوی ویندوز، صفحه پرس و جوی(query form)سرویسِ نمایه سازی یا یک صفحه وب قرار می دهد. پس از ایجاد نمایه، کاربران می توانند با استفاده از آن، به سرعت و با سهولت فایل هایی را پیدا کنند که شامل عبارات خاص (مثلا واژهNTFSAliنویسنده آن هاست یا در بازه زمانی خاصی تغییر کرده اند). بدون اسفاده از این سرویس، ویندوز باید تمام فایل های دامنه جستجو را باز و بررسی کند و ببندد که هم زمان بسیار بیشتری می برد و هم عملیات خواندن زیادی را به دیسک تحمیل می کند. نام فایل ها در سیستم فایلFAT32قابل نمایه سازی است ولی خصوصیات خیر. همچنینFAT32قابلیت مرتب کردن فایل ها بر حسب نام را با استفاده از نمایه ها ندارد.

فعال کردن این سرویس بر روی درایوها با هر سیستم فایلی ممکن است ولی بهترین کارایی در کار با درایوهایNTFSبدست می آید. نمایه سازی از بعضی خصوصیات پیشرفتهNTFSنهایت بهره را می برد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  1. بهره گیری ازدفترچه ثبت تغییرات(Change Journals):پس از فعال شدن نمایه سازی بر روی یک درایوNTFSو پویش کامل آن، سرویس نمایه سازی از دفترچه ثبت تغییرات برای آگاهی از ایجاد، حذف و تغییر در فایل ها استفاده می کند و پویش مجدد تنها بر روی فایل های لازم انجام می شود. در حالی که به دلیل عدم وجود چنین سوابقی در درایوهایFAT32، باید به طور منظم، پویش کامل فایل ها صورت گیرد.
  2. به کارگیریفایل های تُنُک(Sparse files):با این ترفند، اندازه فایل حاوی نمایه بر روی درایوهایNTFSتقریبا به نصف اندازه خود در درایوهایFAT32کاهش می یابد.
  3. امنیت اطلاعات(Data Security):این سرویس، امنیت اطلاعات را به خطر نمی اندازد به این معنی که کاربرانی که حق خواندن از فایلی یا دسترسی به آن را ندارند، در نتایج جستجوی خود هم آن را مشاهده نمی کنند. حتی از وجود یا عدم وجودِ موارد تطابق در این فایل مطلع نمی شوند.
  4. رمزنگاری فایل ها(Encryption):هیچگاه فایل های رمز شده نمایه سازی نمی شوند. و اگر رمزنگاری فایلی، پس از نمایه سازی صورت گیرد، فایل مزبور از نمایه حذف می شود. سرویس نمایه سازی، بطور پیش فرض بصورت دستی به کار می افتد.

http://sadeghd.tripod.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۸۷ ، ۲۲:۴۱
جواد صیافی
این سرویس (خدمت)، امکان جستجوی سریع درون فایل ها بدنبال کلمات کلیدی و عبارات بعلاوه مرتب سازی و جستجوی فایل ها با توجه به نام یا سایر خصوصیات(attributes)نظیر زمان ایجاد شدن را سهولت و سرعت می بخشد. هرچند این سرویس به تنهایی از ویژگی هایNTFSNTFSبه دست می آید. سرویسِ نمایه سازی، اطلاعات خاصی را از فایل ها استخراج می کند و بصورت سازمان یافته در اختیار برنامه جستجوی ویندوز، صفحه پرس و جوی(query form)سرویسِ نمایه سازی یا یک صفحه وب قرار می دهد. پس از ایجاد نمایه، کاربران می توانند با استفاده از آن، به سرعت و با سهولت فایل هایی را پیدا کنند که شامل عبارات خاص (مثلا واژهNTFSAliنویسنده آن هاست یا در بازه زمانی خاصی تغییر کرده اند). بدون اسفاده از این سرویس، ویندوز باید تمام فایل های دامنه جستجو را باز و بررسی کند و ببندد که هم زمان بسیار بیشتری می برد و هم عملیات خواندن زیادی را به دیسک تحمیل می کند. نام فایل ها در سیستم فایلFAT32قابل نمایه سازی است ولی خصوصیات خیر. همچنینFAT32قابلیت مرتب کردن فایل ها بر حسب نام را با استفاده از نمایه ها ندارد.

فعال کردن این سرویس بر روی درایوها با هر سیستم فایلی ممکن است ولی بهترین کارایی در کار با درایوهایNTFSبدست می آید. نمایه سازی از بعضی خصوصیات پیشرفتهNTFSنهایت بهره را می برد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  1. بهره گیری ازدفترچه ثبت تغییرات(Change Journals):پس از فعال شدن نمایه سازی بر روی یک درایوNTFSو پویش کامل آن، سرویس نمایه سازی از دفترچه ثبت تغییرات برای آگاهی از ایجاد، حذف و تغییر در فایل ها استفاده می کند و پویش مجدد تنها بر روی فایل های لازم انجام می شود. در حالی که به دلیل عدم وجود چنین سوابقی در درایوهایFAT32، باید به طور منظم، پویش کامل فایل ها صورت گیرد.
  2. به کارگیریفایل های تُنُک(Sparse files):با این ترفند، اندازه فایل حاوی نمایه بر روی درایوهایNTFSتقریبا به نصف اندازه خود در درایوهایFAT32کاهش می یابد.
  3. امنیت اطلاعات(Data Security):این سرویس، امنیت اطلاعات را به خطر نمی اندازد به این معنی که کاربرانی که حق خواندن از فایلی یا دسترسی به آن را ندارند، در نتایج جستجوی خود هم آن را مشاهده نمی کنند. حتی از وجود یا عدم وجودِ موارد تطابق در این فایل مطلع نمی شوند.
  4. رمزنگاری فایل ها(Encryption):هیچگاه فایل های رمز شده نمایه سازی نمی شوند. و اگر رمزنگاری فایلی، پس از نمایه سازی صورت گیرد، فایل مزبور از نمایه حذف می شود. سرویس نمایه سازی، بطور پیش فرض بصورت دستی به کار می افتد.

http://sadeghd.tripod.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۸۷ ، ۲۲:۴۱
جواد صیافی

حدود ده سازمان نام کتابخانه ملی را بر خود دارند.کتابخانه مرکزی در رم و فلورانس از همه مهمترند و هردو بر مبنای قانون واسپاری سال 1886 انتشارات ایتالیا را دریافت می کنند.کتابخانه ملی فلورانس با هدیه مگلیچی در قرن هیجدهم پایه گذاری شد.در سال 1935 به محل فعلی نقل مکان کرد.در سیل 1966 آسیب فراوان دید.در حال حاضر حدود 5میلیون جلد مدرک دارد و کاملا مکانیزه است.کتابخانه ملی رم با همکاری کتابخانه ملی فلورانس کتابشناسی ملی را منتشر می کند.حدود 5/4 میلیون مدرک دارد.کتابخانه ملی رم کار امانت را انجام می دهد و فلورانس به عنوان آرشیو ملی عمل می کند.بقیه کتابخانه های ملی در شهرهای میلان، باری، ونیس، تورین، پالرمو و ناپل و جدیدترین انها در سال 1974 در پالنزا و در سال 1990 در کاسنزا احداث شده .

tel:+39 55244441

fax:+39 64457635

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۸۷ ، ۲۲:۳۷
جواد صیافی

حدود ده سازمان نام کتابخانه ملی را بر خود دارند.کتابخانه مرکزی در رم و فلورانس از همه مهمترند و هردو بر مبنای قانون واسپاری سال 1886 انتشارات ایتالیا را دریافت می کنند.کتابخانه ملی فلورانس با هدیه مگلیچی در قرن هیجدهم پایه گذاری شد.در سال 1935 به محل فعلی نقل مکان کرد.در سیل 1966 آسیب فراوان دید.در حال حاضر حدود 5میلیون جلد مدرک دارد و کاملا مکانیزه است.کتابخانه ملی رم با همکاری کتابخانه ملی فلورانس کتابشناسی ملی را منتشر می کند.حدود 5/4 میلیون مدرک دارد.کتابخانه ملی رم کار امانت را انجام می دهد و فلورانس به عنوان آرشیو ملی عمل می کند.بقیه کتابخانه های ملی در شهرهای میلان، باری، ونیس، تورین، پالرمو و ناپل و جدیدترین انها در سال 1974 در پالنزا و در سال 1990 در کاسنزا احداث شده .

tel:+39 55244441

fax:+39 64457635

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۸۷ ، ۲۲:۳۷
جواد صیافی

کتابخانهاز دیرباز به عنوان کانون گردآوری منابع مکتوب فرهنگی،علمی و فنی و اشاعه اطلاعات سازمان یافته آنها در میان گروههای مختلف استفاده کننده شناخته شده است.  پیشرفتهای سریع جوامع انسانی و نیز افزایش میزان انتشارات در زمینه های مختلف دانش بشری، ایجاد و گسترش کتابخانه ها را امری الزامی ساخته است.
بهره گیری از میراث مکتوب فرهنگی عامل پیشرفت معنوی و کسب استقلال فرهنگی است و استفاده از اطلاعات علمی و فنی در پژوهشها، تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها موجب پیشرفت اقتصادی، نیل به خودکفائی و رشد همه جانبه است. افزایش انتشارات گرچه تأثیری مستقیم در اشاعه اطلاعات دارند اما باید به صورت مناسبی سازمان داده شوند تا بتوانند به نحو مطلوب و مؤثر مورد بهره برداری قرار گیرند.
کتابخانه ها مسئولیت پاسخگوئی به نیازهای اطلاعاتی
جامعهرا دارند. نیازهای جامعه در همه دوران و شرایط یکسان نبوده، موضوعات و مسائل گوناگون در هر حال از اهمیت واحد برخوردار نیستند. شناخت این نیازها از راه اندازی کتابخانه مهم تر است. تعداد گرایش های و تمایلات و دیدگاه ها و برداشت های افراد از وقایع و مسائل و انگیزه های گوناگون در پی جوئی اطلاعاتی و عوامل پیدا و پنهان در زایش پرسشها و ابهامات، برپیچیدگی و تنوع نیازها می افزاید.
این امر ایجاد کتابخانه ها و گسترش سازمان یافته آنها و نیز وجود کتابداران آموزش دیده در سطوح مختلف دانشگاهی را جهت سازماندهی و اداره کتابخانه ها ایجاب می کند.
ضرایب دروس دبیرستانی مربوط به این رشته در آزمون ورودی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی عبارتند از:
ضریب 4 برای درس ادبیات فارسی، ضریب 2 برای زبان عربی، ضریب 3 برای درس فرهنگ و معارف اسلامی و ضریب 4 برای درس زبان خارجی.
علاقه به کتاب و کتابداری و همچنین آشنائی کافی با زبانهای خارجی از عوامل مهم موفقیت در این رشته است. جهت تحصیل در این رشته می توان در یکی از چهار گروه آزمایشی ثبت نام و فقط در آزمون دروس عمومی مربوط به آن گروه شرکت نمود .


سطوح رشته

ردیف نام دانشگاه کاردانی کارشناسی ارشد دکترا
1 آزاد- بابل *
2 آزاد- بیرجند *
3 آزاد- تنکابن *
4 آزاد- تهران *
5 آزاد- رودهن *
6 آزاد- زرند *
7 آزاد- شیراز *
8 آزاد- شیروان * *
9 آزاد- فسا *
10 آزاد- قم *
11 آزاد- مسجد سلیمان *
12 آزاد-اراک * *
13 آزاد-بروجرد *
14 آزاد-همدان *
15 الزهرا تهران *
16 بوشهر *
17 تبریز *
18 تهران *
19 خوارزمی *
20 رازی کرمانشاه *
21 شاهد تهران ‌ *
22 شهیدچمران اهواز *
23 شیراز *
24 صنعتی اصفهان *
25 علامه طباطبائی *



درسهای رشته


ردیف نام درس ردیف نام درس
1 آشنایی با بانکهای اطلاعاتی 2 آشنایی با تاریخ هنر
3 آشنایی با رشته‌های هنری معاصر 4 آشنایی با صنعت چاپ و نشر
5 آشنایی با موسیقی 6 آشنایی با کامپیوتر
7 آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری 8 آمار
9 آمار و احتمالات مقدماتی 10 اخلاق و تربیت اسلامی
11 اداره کتابخانه 12 ادبیات کودکان و نوجوانان
13 اصول کار مرجع 14 انسان طبیعت و طراحی
15 انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن 16 برنامه نویسی کاربردی
17 پایان‌نامه 18 تاریخ ادبیات ایران
19 تاریخ ادبیات ایران کارورزی در کتابداری 20 تاریخ ادبیات جهان
21 تاریخ ادیان 22 تاریخ اسلام
23 تاریخ تمدن 24 تاریخ علوم
25 تاریخ عمومی فلسفه 26 تربیت بدنی 2
27 تکنولوژی اطلاعات و سیستم‌های 28 جغرافیای شهری و روستاشناسی
29 جفاظت و نگهداری مواد کتابخانه 30 جمعیت و تنظیم خانواده
31 حفاظت و نگهداری مواد کتابخانه 32 خدمات عمومی
33 داده پردازی 34 ذخیره و بازیابی اطلاعات
35 روانشناسی اجتماعی 36 روانشناسی عمومی
37 روانشناسی کودک و نوجوان 38 روش تحقیق
39 ریاضیات عمومی 1 40 زبان انگلیسی تخصصی (1)
41 زبان پیش دانشگاهی 1 42 زبان پیش دانشگاهی 2
43 زبان خارجی 44 زمین شناسی
45 ساختمان و تجهیزات کتابخانه 46 سازمان و اداره کتابخانه‌ها
47 سازماندهی مواد 1 48 سازماندهی مواد 1 فهرست نویسی
49 سازماندهی مواد 2 50 سازماندهی مواد 2 رده بندی
51 سازماندهی مواد 3 فهرست نویسی 52 سازماندهی مواد 4 رده بندی
53 سمینار تحقیقی 54 شیمی عمومی
55 شیوه‌های مطالعه 56 فارسی
57 فیزیولوژی عمومی 58 فیزیک عمومی
59 گزارش نویسی 60 ماشین نویسی فارسی 1
61 ماشین نویسی لاتین 62 مبانی تاریخ اجتماعی ایران
63 مبانی تاریخ اجتماعی ایران 64 مبانی جامعه شناسی
65 مبانی سازمان و مدیریت 66 مبانی علم حقوق
67 مبانی کامپیوتر 68 مبانی کامپیوتر و برنامه‌سازی
69 متون اختصاصی انگلیسی 1 70 متون اختصاصی انگلیسی 2
71 متون اسلامی 72 متون تخصصی عربی 1
73 متون تخصصی عربی 2 74 متون تخصصی فرانسه 1
75 متون تخصصی فرانسه 2 76 مجموعه سازی
77 مجموعه سازی 2 78 مرجحعه شناسی تخصصی
79 مرجع شناسی اختصاصی علوم انسانی 80 مرجع شناسی اسلامی
81 مرجع شناسی تخصصی 82 مرجع شناسی علوم و فنون
83 مرجع شناسی عمومی 84 مرجع شناسی عمومی فارسی و عربی
85 مرجع شناسی لاتین 86 مرجع شنای علوم و فنون
87 مرجع شنای لاتین 88 معارف اسلامی 2
89 مواد سمعی و بصری 90 مواد و خدمات کتابخانه برای بزرگسال
91 مواد و خدمات کتابخانه کودکان 92 مواد کتابخانه برای نوجوانان
93 مواد کتابخانه برای نوسوادان 94 نشریات ادواری
95 نظامهای همکاری بین کتابخانه‌ها 96 نمایدسازی و چکیده نویسی
97 هنر و تمدن اسلامی 98 هنرهای نمایشی
99 کارآموزی قسمت چهارم 100 کارآموزی قسمت دوم
101 کارآموزی قسمت سوم 102 کارورزی
103 کارورزی 2 104 کارورزی در کتابداری
105 کتابخانه و کتابداری 106 کلیات علم اقتصاد


صنعت و بازار کار

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند منشاء خدمات زیر می‌باشند:
  • اداره کتابخانه‌های عمومی وآموزشگاهی در شهرها.
  • اداره کتابخانه‌های تخصصی کوچک با توجه به زمینه‌ تخصصی.
  • انجام امور فنی و خدماتی در کتابخانه‌های عمومی،دانشگاهی و تخصصی بزرگ زیر نظر متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی.

برنامه حاضر (دوره کارشناسی) در جهت آموزش و تأمین بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز کتابخانه‌ها در شش گرایش علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه، علوم پزشکی، علوم فنی و مهندسی،علوم کشاورزیوهنرتدوین شده است.
کتابخانه‌ها و مراکز اسناد فعالیتهای متعددی را به عهده دارند که برای انجام آنها به افرادی آموزش دیده در سطوح مختلف نیازمندند. برنامه دوره کارشناسی کتابداری به نحوی تهیه شده که بتواند کتابداران را با آموزش جامع در زمینه کتابداری و نیز بصورت فرعی در یکی از زمینه‌های علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه ، علوم پزشکی، علوم فنی و مهندسی، علوم کشاورزی و یا هنر برای انجام فعالیتهای مختلف کتابخانه‌ها و مراکز اسناد و مدارک و نیز دستیاری مدیران و متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی در این گونه کتابخانه‌ها و مراکز آماده نماید

http://daneshnameh.roshd.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۸۷ ، ۲۲:۲۳
جواد صیافی

کتابخانهاز دیرباز به عنوان کانون گردآوری منابع مکتوب فرهنگی،علمی و فنی و اشاعه اطلاعات سازمان یافته آنها در میان گروههای مختلف استفاده کننده شناخته شده است.  پیشرفتهای سریع جوامع انسانی و نیز افزایش میزان انتشارات در زمینه های مختلف دانش بشری، ایجاد و گسترش کتابخانه ها را امری الزامی ساخته است.
بهره گیری از میراث مکتوب فرهنگی عامل پیشرفت معنوی و کسب استقلال فرهنگی است و استفاده از اطلاعات علمی و فنی در پژوهشها، تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها موجب پیشرفت اقتصادی، نیل به خودکفائی و رشد همه جانبه است. افزایش انتشارات گرچه تأثیری مستقیم در اشاعه اطلاعات دارند اما باید به صورت مناسبی سازمان داده شوند تا بتوانند به نحو مطلوب و مؤثر مورد بهره برداری قرار گیرند.
کتابخانه ها مسئولیت پاسخگوئی به نیازهای اطلاعاتی
جامعهرا دارند. نیازهای جامعه در همه دوران و شرایط یکسان نبوده، موضوعات و مسائل گوناگون در هر حال از اهمیت واحد برخوردار نیستند. شناخت این نیازها از راه اندازی کتابخانه مهم تر است. تعداد گرایش های و تمایلات و دیدگاه ها و برداشت های افراد از وقایع و مسائل و انگیزه های گوناگون در پی جوئی اطلاعاتی و عوامل پیدا و پنهان در زایش پرسشها و ابهامات، برپیچیدگی و تنوع نیازها می افزاید.
این امر ایجاد کتابخانه ها و گسترش سازمان یافته آنها و نیز وجود کتابداران آموزش دیده در سطوح مختلف دانشگاهی را جهت سازماندهی و اداره کتابخانه ها ایجاب می کند.
ضرایب دروس دبیرستانی مربوط به این رشته در آزمون ورودی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی عبارتند از:
ضریب 4 برای درس ادبیات فارسی، ضریب 2 برای زبان عربی، ضریب 3 برای درس فرهنگ و معارف اسلامی و ضریب 4 برای درس زبان خارجی.
علاقه به کتاب و کتابداری و همچنین آشنائی کافی با زبانهای خارجی از عوامل مهم موفقیت در این رشته است. جهت تحصیل در این رشته می توان در یکی از چهار گروه آزمایشی ثبت نام و فقط در آزمون دروس عمومی مربوط به آن گروه شرکت نمود .


سطوح رشته

ردیف نام دانشگاه کاردانی کارشناسی ارشد دکترا
1 آزاد- بابل *
2 آزاد- بیرجند *
3 آزاد- تنکابن *
4 آزاد- تهران *
5 آزاد- رودهن *
6 آزاد- زرند *
7 آزاد- شیراز *
8 آزاد- شیروان * *
9 آزاد- فسا *
10 آزاد- قم *
11 آزاد- مسجد سلیمان *
12 آزاد-اراک * *
13 آزاد-بروجرد *
14 آزاد-همدان *
15 الزهرا تهران *
16 بوشهر *
17 تبریز *
18 تهران *
19 خوارزمی *
20 رازی کرمانشاه *
21 شاهد تهران ‌ *
22 شهیدچمران اهواز *
23 شیراز *
24 صنعتی اصفهان *
25 علامه طباطبائی *



درسهای رشته


ردیف نام درس ردیف نام درس
1 آشنایی با بانکهای اطلاعاتی 2 آشنایی با تاریخ هنر
3 آشنایی با رشته‌های هنری معاصر 4 آشنایی با صنعت چاپ و نشر
5 آشنایی با موسیقی 6 آشنایی با کامپیوتر
7 آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری 8 آمار
9 آمار و احتمالات مقدماتی 10 اخلاق و تربیت اسلامی
11 اداره کتابخانه 12 ادبیات کودکان و نوجوانان
13 اصول کار مرجع 14 انسان طبیعت و طراحی
15 انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن 16 برنامه نویسی کاربردی
17 پایان‌نامه 18 تاریخ ادبیات ایران
19 تاریخ ادبیات ایران کارورزی در کتابداری 20 تاریخ ادبیات جهان
21 تاریخ ادیان 22 تاریخ اسلام
23 تاریخ تمدن 24 تاریخ علوم
25 تاریخ عمومی فلسفه 26 تربیت بدنی 2
27 تکنولوژی اطلاعات و سیستم‌های 28 جغرافیای شهری و روستاشناسی
29 جفاظت و نگهداری مواد کتابخانه 30 جمعیت و تنظیم خانواده
31 حفاظت و نگهداری مواد کتابخانه 32 خدمات عمومی
33 داده پردازی 34 ذخیره و بازیابی اطلاعات
35 روانشناسی اجتماعی 36 روانشناسی عمومی
37 روانشناسی کودک و نوجوان 38 روش تحقیق
39 ریاضیات عمومی 1 40 زبان انگلیسی تخصصی (1)
41 زبان پیش دانشگاهی 1 42 زبان پیش دانشگاهی 2
43 زبان خارجی 44 زمین شناسی
45 ساختمان و تجهیزات کتابخانه 46 سازمان و اداره کتابخانه‌ها
47 سازماندهی مواد 1 48 سازماندهی مواد 1 فهرست نویسی
49 سازماندهی مواد 2 50 سازماندهی مواد 2 رده بندی
51 سازماندهی مواد 3 فهرست نویسی 52 سازماندهی مواد 4 رده بندی
53 سمینار تحقیقی 54 شیمی عمومی
55 شیوه‌های مطالعه 56 فارسی
57 فیزیولوژی عمومی 58 فیزیک عمومی
59 گزارش نویسی 60 ماشین نویسی فارسی 1
61 ماشین نویسی لاتین 62 مبانی تاریخ اجتماعی ایران
63 مبانی تاریخ اجتماعی ایران 64 مبانی جامعه شناسی
65 مبانی سازمان و مدیریت 66 مبانی علم حقوق
67 مبانی کامپیوتر 68 مبانی کامپیوتر و برنامه‌سازی
69 متون اختصاصی انگلیسی 1 70 متون اختصاصی انگلیسی 2
71 متون اسلامی 72 متون تخصصی عربی 1
73 متون تخصصی عربی 2 74 متون تخصصی فرانسه 1
75 متون تخصصی فرانسه 2 76 مجموعه سازی
77 مجموعه سازی 2 78 مرجحعه شناسی تخصصی
79 مرجع شناسی اختصاصی علوم انسانی 80 مرجع شناسی اسلامی
81 مرجع شناسی تخصصی 82 مرجع شناسی علوم و فنون
83 مرجع شناسی عمومی 84 مرجع شناسی عمومی فارسی و عربی
85 مرجع شناسی لاتین 86 مرجع شنای علوم و فنون
87 مرجع شنای لاتین 88 معارف اسلامی 2
89 مواد سمعی و بصری 90 مواد و خدمات کتابخانه برای بزرگسال
91 مواد و خدمات کتابخانه کودکان 92 مواد کتابخانه برای نوجوانان
93 مواد کتابخانه برای نوسوادان 94 نشریات ادواری
95 نظامهای همکاری بین کتابخانه‌ها 96 نمایدسازی و چکیده نویسی
97 هنر و تمدن اسلامی 98 هنرهای نمایشی
99 کارآموزی قسمت چهارم 100 کارآموزی قسمت دوم
101 کارآموزی قسمت سوم 102 کارورزی
103 کارورزی 2 104 کارورزی در کتابداری
105 کتابخانه و کتابداری 106 کلیات علم اقتصاد


صنعت و بازار کار

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند منشاء خدمات زیر می‌باشند:
  • اداره کتابخانه‌های عمومی وآموزشگاهی در شهرها.
  • اداره کتابخانه‌های تخصصی کوچک با توجه به زمینه‌ تخصصی.
  • انجام امور فنی و خدماتی در کتابخانه‌های عمومی،دانشگاهی و تخصصی بزرگ زیر نظر متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی.

برنامه حاضر (دوره کارشناسی) در جهت آموزش و تأمین بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز کتابخانه‌ها در شش گرایش علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه، علوم پزشکی، علوم فنی و مهندسی،علوم کشاورزیوهنرتدوین شده است.
کتابخانه‌ها و مراکز اسناد فعالیتهای متعددی را به عهده دارند که برای انجام آنها به افرادی آموزش دیده در سطوح مختلف نیازمندند. برنامه دوره کارشناسی کتابداری به نحوی تهیه شده که بتواند کتابداران را با آموزش جامع در زمینه کتابداری و نیز بصورت فرعی در یکی از زمینه‌های علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه ، علوم پزشکی، علوم فنی و مهندسی، علوم کشاورزی و یا هنر برای انجام فعالیتهای مختلف کتابخانه‌ها و مراکز اسناد و مدارک و نیز دستیاری مدیران و متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی در این گونه کتابخانه‌ها و مراکز آماده نماید

http://daneshnameh.roshd.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۸۷ ، ۲۲:۲۳
جواد صیافی

- ذهنی؛ وابسته به قضاوت انسان است.

- ادراکی؛ وابسته به دانش و فهم انسان است.

- واقعیتی؛ مربوط به کاربران و مسائل اطلاعاتی آنهاست.

- پویا؛ در حال تغییر مداوم است.

- چند وجهی؛ تحت تأثیر عوامل گوناگون است.

- قابل اندازه‌گیری؛ قابل مشاهده در یک مکان و زمان خاص است.

واژه ارتباط یا وابستگی برای اشاره به توانایی یک مورد اطلاعاتی به میزانی فراتر از ”ارتباط موضوعیِ“ مناسب است، تا نیاز درونی و شخصی فرد را برطرف کند. وابستگی از ارتباط عمیق‌تر است و با نیازهای مؤثر و ادراکی شخصی مرتبط است و به نیازهای خاص یک موقعیت که نیاز اطلاعاتی در آن به وجود می‌آید اشاره می‌کند. تایلور (1986) معتقد است که قابلیت اعتماد یک منبع نشانگر ارزشهای بیشمار آن است. او قابلیت اعتماد را به معنای اعتماد یک کاربر به کیفیت و تداوم آن در یک سیستم و ورود و خروج دائم آن به کار می‌برد. در سطح تأثیرگذار، درجه هدفمندی شخص و علاقة به آن مسئله یا موضوع، میزان انرژی‌ای را که او برای جستجو صرف می‌کند معلوم می‌کند. کالتو (1993) معتقد است همان‌طور که روند جستجوی اطلاعات پیش می‌رود، احساس اولیه در مورد غیر محرز بودن از بین می‌رود و اعتماد افزایش می‌یابد. اگر شخص بر موضوعی متمرکز شود، هدفمندتر می‌شود و مراحل تحقیق او خوب پیش می‌رود و احساس رضایت بیشتری می‌کند. افراد برای اطلاع‌یابی در سطح ادراکی باید منبعی را انتخاب کنند که با بیشترین احتمال، حاوی اطلاعات مربوط و مفید باشد. کالتو (1993) شش گروه از نظریات را ارائه می‌دهد. اول، جستجوی اطلاعات روندی است از فهم ساختار و معنی. در این مورد کاربر از غیر محرز بودن و ابهام به اعتماد می‌رسد. دوم، متمرکز بر شکل‌گیری یا فرمول‌بندی کردن ایده یا نقطه نظری است که در روند تحقیق به کار می‌رود. متأسفانه بسیاری از کاربران این شکل‌گیری را با هم انجام نمی‌دهند و اطلاعات را بدون شکل‌دهی(فرموله‌کردن) اولیه جمع‌آوری می‌کنند. سوم، اطلاعات ممکن است منحصر به فرد باشد. کاربر در این مورد از قبل آگاهی دارد و می‌داند کدام اطلاعات مرتبط است و کدام مرتبط نیست. البته اطلاعات پراکنده و زیاد به خستگی منجر می‌شود. چهارم، میزان احتمالات در تحقیق تحت تأثیر حالت کاربر با رفتار او نسبت به کار تحقیقی می‌باشد. یک کاربر در حالت خاص به کار اکتشافی و گسترده تمایل دارد. در حالی‌که کاربری دیگر نتیجه‌ای را ترجیح می‌‌دهد که وی را به پایان کار نزدیک می‌کند. حالت یک کاربر در روند تحقیق تغییر می‌‌کند. پنجم، در روند تحقیق مجموعه‌ای از انتخابهای واحد و شخصی بر اساس پیش‌‌بینی‌های او یا انتظاراتش از منابع، اطلاعات و استراتژی‌ها شکل می‌گیرد. سرانجام، علاقه کاربر و سطح هدفمندی او در روند تحقیق افزایش می‌یابد. علاقه در مراحل بعدی بالاتر است و کاربر در یک تحقیق فهم کافی از موضوع دارد تا با هشیاری درگیر آن شود. افراد ممکن است برای رفع نیازهای اطلاعاتی به حافظه خود بسنده کنند. گاهی حتی ممکن است از مسئله صرف‌نظر کنند که در این صورت نیاز اطلاعاتی ندارند. کولنان (1995) قابلیت دستیابی را به عنوان ارزشهای اقتصادی و اجتماعی مربوط به دسترسی اطلاعات بیان می‌کند، درحالیکه در علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی قابلیت دستیابی منابع یک ارزش فیزیکی دارد. به خصوص وقتی که بین کتابخانه و کاربر فاصله فیزیکی باشد. او قابلیت دسترسی را مفهومی برای طراحی و ارزیابی سیستم‌های اطلاعاتی مختلف بیان می‌کند و آن را به عنوان «سطحی مورد نظر برای استفاده از منبع اطلاعاتی» معرفی می‌کند. مطالعه کاربران نشان داده که قابلیت دستیابی به منبع مهم‌ترین قسمت استفاده از منبع است. برای مثال دانشمندان، فناوران (تکنولوژیستها)، و مدیران نسبت به قابلیت دستیابی حساسند، درنتیجه کمتر به کتابخانه‌های نزدیک خود رجوع می‌کنند. آنها ترجیح می‌دهند برای رسیدن به اطلاعات کامل‌تر، کوتاه‌ترین راه را بروند و تلاش خود را به حداقل برسانند. از طرفی، جدا از ویژگیهای منبع، پیچیدگی کار یا محرز نبودن محیط کار در اطلاع‌یابی مؤثر می‌باشد. یک کار پیچیده که با شماری از کارهای مستقل درگیر است، به اطلاعات وسیع‌تر نیاز دارد.محیط کاری پیچیده، بررسی اطلاعاتی وسیع‌تری را می‌طلبد. پیچیدگی کار به دانش، ابزار و تکنیک‌ها بستگی دارد تا ورودیها را به خروجیهای طبقه‌بندی شده تبدیل کند. بحث جستجوی اطلاعات (اطلاع‌یابی) را طبق شکل می‌توان خلاصه کرد. انتخاب و استفاده از اطلاعات و منابع تحت تأثیر دو خصوصیت منبع است: قابل دسترس بودن منبع و کیفیت منبع. در عین حال، مرتبط بودن از خصوصیت منبع است که با پیچیدگی کار مربوطه ارتباط دارد و علاقه شخصی و هدف شخصی در تحقیق مؤثر است.

http://www.tebyan.net

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۸۷ ، ۲۲:۱۵
جواد صیافی

- ذهنی؛ وابسته به قضاوت انسان است.

- ادراکی؛ وابسته به دانش و فهم انسان است.

- واقعیتی؛ مربوط به کاربران و مسائل اطلاعاتی آنهاست.

- پویا؛ در حال تغییر مداوم است.

- چند وجهی؛ تحت تأثیر عوامل گوناگون است.

- قابل اندازه‌گیری؛ قابل مشاهده در یک مکان و زمان خاص است.

واژه ارتباط یا وابستگی برای اشاره به توانایی یک مورد اطلاعاتی به میزانی فراتر از ”ارتباط موضوعیِ“ مناسب است، تا نیاز درونی و شخصی فرد را برطرف کند. وابستگی از ارتباط عمیق‌تر است و با نیازهای مؤثر و ادراکی شخصی مرتبط است و به نیازهای خاص یک موقعیت که نیاز اطلاعاتی در آن به وجود می‌آید اشاره می‌کند. تایلور (1986) معتقد است که قابلیت اعتماد یک منبع نشانگر ارزشهای بیشمار آن است. او قابلیت اعتماد را به معنای اعتماد یک کاربر به کیفیت و تداوم آن در یک سیستم و ورود و خروج دائم آن به کار می‌برد. در سطح تأثیرگذار، درجه هدفمندی شخص و علاقة به آن مسئله یا موضوع، میزان انرژی‌ای را که او برای جستجو صرف می‌کند معلوم می‌کند. کالتو (1993) معتقد است همان‌طور که روند جستجوی اطلاعات پیش می‌رود، احساس اولیه در مورد غیر محرز بودن از بین می‌رود و اعتماد افزایش می‌یابد. اگر شخص بر موضوعی متمرکز شود، هدفمندتر می‌شود و مراحل تحقیق او خوب پیش می‌رود و احساس رضایت بیشتری می‌کند. افراد برای اطلاع‌یابی در سطح ادراکی باید منبعی را انتخاب کنند که با بیشترین احتمال، حاوی اطلاعات مربوط و مفید باشد. کالتو (1993) شش گروه از نظریات را ارائه می‌دهد. اول، جستجوی اطلاعات روندی است از فهم ساختار و معنی. در این مورد کاربر از غیر محرز بودن و ابهام به اعتماد می‌رسد. دوم، متمرکز بر شکل‌گیری یا فرمول‌بندی کردن ایده یا نقطه نظری است که در روند تحقیق به کار می‌رود. متأسفانه بسیاری از کاربران این شکل‌گیری را با هم انجام نمی‌دهند و اطلاعات را بدون شکل‌دهی(فرموله‌کردن) اولیه جمع‌آوری می‌کنند. سوم، اطلاعات ممکن است منحصر به فرد باشد. کاربر در این مورد از قبل آگاهی دارد و می‌داند کدام اطلاعات مرتبط است و کدام مرتبط نیست. البته اطلاعات پراکنده و زیاد به خستگی منجر می‌شود. چهارم، میزان احتمالات در تحقیق تحت تأثیر حالت کاربر با رفتار او نسبت به کار تحقیقی می‌باشد. یک کاربر در حالت خاص به کار اکتشافی و گسترده تمایل دارد. در حالی‌که کاربری دیگر نتیجه‌ای را ترجیح می‌‌دهد که وی را به پایان کار نزدیک می‌کند. حالت یک کاربر در روند تحقیق تغییر می‌‌کند. پنجم، در روند تحقیق مجموعه‌ای از انتخابهای واحد و شخصی بر اساس پیش‌‌بینی‌های او یا انتظاراتش از منابع، اطلاعات و استراتژی‌ها شکل می‌گیرد. سرانجام، علاقه کاربر و سطح هدفمندی او در روند تحقیق افزایش می‌یابد. علاقه در مراحل بعدی بالاتر است و کاربر در یک تحقیق فهم کافی از موضوع دارد تا با هشیاری درگیر آن شود. افراد ممکن است برای رفع نیازهای اطلاعاتی به حافظه خود بسنده کنند. گاهی حتی ممکن است از مسئله صرف‌نظر کنند که در این صورت نیاز اطلاعاتی ندارند. کولنان (1995) قابلیت دستیابی را به عنوان ارزشهای اقتصادی و اجتماعی مربوط به دسترسی اطلاعات بیان می‌کند، درحالیکه در علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی قابلیت دستیابی منابع یک ارزش فیزیکی دارد. به خصوص وقتی که بین کتابخانه و کاربر فاصله فیزیکی باشد. او قابلیت دسترسی را مفهومی برای طراحی و ارزیابی سیستم‌های اطلاعاتی مختلف بیان می‌کند و آن را به عنوان «سطحی مورد نظر برای استفاده از منبع اطلاعاتی» معرفی می‌کند. مطالعه کاربران نشان داده که قابلیت دستیابی به منبع مهم‌ترین قسمت استفاده از منبع است. برای مثال دانشمندان، فناوران (تکنولوژیستها)، و مدیران نسبت به قابلیت دستیابی حساسند، درنتیجه کمتر به کتابخانه‌های نزدیک خود رجوع می‌کنند. آنها ترجیح می‌دهند برای رسیدن به اطلاعات کامل‌تر، کوتاه‌ترین راه را بروند و تلاش خود را به حداقل برسانند. از طرفی، جدا از ویژگیهای منبع، پیچیدگی کار یا محرز نبودن محیط کار در اطلاع‌یابی مؤثر می‌باشد. یک کار پیچیده که با شماری از کارهای مستقل درگیر است، به اطلاعات وسیع‌تر نیاز دارد.محیط کاری پیچیده، بررسی اطلاعاتی وسیع‌تری را می‌طلبد. پیچیدگی کار به دانش، ابزار و تکنیک‌ها بستگی دارد تا ورودیها را به خروجیهای طبقه‌بندی شده تبدیل کند. بحث جستجوی اطلاعات (اطلاع‌یابی) را طبق شکل می‌توان خلاصه کرد. انتخاب و استفاده از اطلاعات و منابع تحت تأثیر دو خصوصیت منبع است: قابل دسترس بودن منبع و کیفیت منبع. در عین حال، مرتبط بودن از خصوصیت منبع است که با پیچیدگی کار مربوطه ارتباط دارد و علاقه شخصی و هدف شخصی در تحقیق مؤثر است.

http://www.tebyan.net

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۸۷ ، ۲۲:۱۵
جواد صیافی

+

فکر کردن به جایگاه کتابخانه ها در ایران بسیار عذاب آور  است. البته با توجه به جایگاه رشته کتابداری در کشورمان این مسئله خیلی هم تعجب آور نیست.وقتی به وضوح می توان مشاهده کرد که تقریبا اکثر دانشجویان این رشته برای ارتقای شغلی یا از روی ناچاری به این رشته رو آورده اند به این نتیجه می رسیم که رشته کتابداری تنها برای استفاده های شخصی و نه برای پیشرفت جامعه در ایران پدیدار شده. به جرات می توان گفت که با بالا بردن سطح کتابخانه ها (که تنها از طریق کتابداران متخصص امکان پذیر است) سطح فرهنگ مردم نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.این گفته ی شخصی یک دانشجوی کتابداری نیست بلکه چیزیست که در کشورهای پیشرفته خود را نشان داده.ما باید اهمیت این رشته را در کشورهای صنعتی و پیشرفته بجوییم.جایی که برای کتابداران و کتابخانه ها و در نتیجه فرهنگ عمومی ارزش بالایی قائلند.متاسفانه اکنون کتابداری از دید عموم رشته ای سطح پایین و بلا استفاده است و کتابداران افرادی نا توان که تنها کار مفیدشان قرار دادن کتابها در قفسه ها می باشد.در حالی که به زعم بسیاری از بزرگان کتابداران افرادی دانشمند هستند چرا که به تمام علوم هرچند در حد بسیار مقدماتی باید آشنایی داشته باشند.گفتن این جملات اگر چه بی اثر است اما.......
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۸۷ ، ۲۲:۱۱
جواد صیافی

+

فکر کردن به جایگاه کتابخانه ها در ایران بسیار عذاب آور  است. البته با توجه به جایگاه رشته کتابداری در کشورمان این مسئله خیلی هم تعجب آور نیست.وقتی به وضوح می توان مشاهده کرد که تقریبا اکثر دانشجویان این رشته برای ارتقای شغلی یا از روی ناچاری به این رشته رو آورده اند به این نتیجه می رسیم که رشته کتابداری تنها برای استفاده های شخصی و نه برای پیشرفت جامعه در ایران پدیدار شده. به جرات می توان گفت که با بالا بردن سطح کتابخانه ها (که تنها از طریق کتابداران متخصص امکان پذیر است) سطح فرهنگ مردم نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.این گفته ی شخصی یک دانشجوی کتابداری نیست بلکه چیزیست که در کشورهای پیشرفته خود را نشان داده.ما باید اهمیت این رشته را در کشورهای صنعتی و پیشرفته بجوییم.جایی که برای کتابداران و کتابخانه ها و در نتیجه فرهنگ عمومی ارزش بالایی قائلند.متاسفانه اکنون کتابداری از دید عموم رشته ای سطح پایین و بلا استفاده است و کتابداران افرادی نا توان که تنها کار مفیدشان قرار دادن کتابها در قفسه ها می باشد.در حالی که به زعم بسیاری از بزرگان کتابداران افرادی دانشمند هستند چرا که به تمام علوم هرچند در حد بسیار مقدماتی باید آشنایی داشته باشند.گفتن این جملات اگر چه بی اثر است اما.......
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۸۷ ، ۲۲:۱۱
جواد صیافی