دیدگاهی نو بر کتابداری

دیدگاهی نو بر کتابداری

جواد صیافی کارشناس ارشد کتابداری

بایگانی

علوم کتابداری و اطلاع رسانی

دوشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۸۶، ۰۸:۳۱ ق.ظ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد.

علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشی است که به مطالعه و بررسی شیوه‌های گوناگون تولیددانش، گردآوری منابع اطلاعاتی (کتاب،مجله،لوح فشرده،بانک‌های اطلاعاتی،پایگاه اطلاعاتی،اینترنتووب)، سازماندهی، بازیابی و اشاعه این منابع و محمل‌های اطلاعاتی می‌‌پردازد و در این راستا تلاش می‌نماید که در وقت خواننده یا کاربر صرفه‌جویی نماید.

واژه کتابداری به عنوان برابر واژه انگلیسی "Librarianship" انتخاب شده است. دانشمند بزرگ،شیالی رانگاناتانزمانی که دردههٔ ۱۹۳۰از انگلیس به هندوستان بازگشت و درصدد راه‌اندازی این دانش نوین در هند برآمد، جامعه هند در فهم این واژه مشکل داشتند و در نتیجه ایشان واژه جدید " Library Science" یعنی علم کتابداری را جایگزین آن واژه نمود. امروزه در امریکا این واژه بیشتر بکار گرفته می‌شود.

دردههٔ ۱۹۷۰با اختراع ریزرایانه‌ها و در سال۱۹۹۰با اختراع وب و ورود این فناوری‌های نوین اطلاعاتی به پهنهکتابخانه‌هایجهان این دانش نیز دچار دگرگونی‌های گسترده‌ای شد. در نتیجه پژوهشگران و استادان این رشته درصدد تغییر نام آن برآمدند و واژه " Information" یعنی "اطلاعات" یا "اطلاع‌رسانی" نیز به نام این دانش اضافه شد و امروز از آن به عنوان " Library & Information Sciences" یا علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی یاد می‌شود. اگرچه در انگلستان و برخی کشورهای دیگر با عناوین دیگری از جمله " Information Studies" و " Information Management" نیز از آن یاد می‌شود.

امروزه ایندانشدرایراننیز گسترش یافته و زیرشاخه‌های تازه‌ای از جملهاطلاع‌شناسیووب‌شناسیرا هم در بر می‌گیرد.

در اصل یککتابداردر زمینه‌های سازماندهی، بازیابی و پراکنشاطلاعاتدر قالب‌های گوناگونی اعم از کتاب،مجله، پایگاه‌های اطلاعاتی واینترنتتخصص دارد.

زیرشاخه‌ها:


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۶/۰۷/۳۰
جواد صیافی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی