دیدگاهی نو بر کتابداری

دیدگاهی نو بر کتابداری

جواد صیافی کارشناس ارشد کتابداری

بایگانی

+

چهارشنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۸۶، ۱۰:۳۸ ب.ظ

با همکاری گوگل و کتابخانه ی کنگره راه اندازی می شود

کتابخانه دیجیتالی جهانی

 کتابخانه دیجیتال جهانی در اواخر سال 2008 یا اوایل سال 2009 آغاز به کار می کند.از اهداف این کتابخانه دیجیتالی ارتقاء درک بین المللی و میان فرهنگی و افزایش دانش عمومی، با کمک افزایش تنوع و تعدد مواد فرهنگی موجود در اینترنت است که برای آزمایش امکانات این پروژه گسترده، یک مدل اولیه توسط کتابخانه کنگره امریکا، یونسکو و پنج مؤسسه شریک دیگر(کتابخانه ملی مصر، کتابخانه ملی برزیل، کتابخانه اسکندریه مصر، کتابخانه ملی روسیه و کتابخانه ایالتی روسیه) ارائه شده است.
در سال ۲۰۰۶ جیمز بیلینگتن(رییس کتابخانه کنگره) و سرجی برن (یکی از مؤسسین گوگل) اعلام کردند که گوگل اولین بخش خصوصی، جهت توسعه برنامه کتابخانه دیجیتالی جهانی برای استفاده کتابخانه های سراسر دنیاست. واین پروژه با هزینه شرکاء خصوصی، عمومی و غیرانحصاری گوگل حمایت شد و البته خود گوگل به عنوان اولین شریک در این طرح مبلغ 3 میلیون دلار پرداخت کرد.
بیلینگتن دریکی ازسخنرانی های خود اظهار داشت:" این کتابخانه دیجیتالی مواد فرهنگی منحصر به فرد و نایابی که در مخازن ایالات متحده و اروپا نگهداری می شود، همچنین منابع مربوط به فرهنگهای بزرگ دیگر مثل آسیای شرقی (چین)، آسیای جنوبی(هند)، کشورهای اسلامی از اندونزی تا آسیای مرکزی و آسیای غربی تا آفریقا را بصورت پیوسته(Online) دردسترس قرار خواهد داد.
سرجی برن نیز ایجاد کتابخانه دیجیتالی را فرصتی تاریخی دانسته و علت همکاری گوگل با کتابخانه کنگره را وجود رسالتی مشترک اعلام کرده و آن هم در دسترس قرار دادن اطلاعات به صورت مفید و درسطح جهانی است.
در سال ۲۰۰۷ قرارداد همکاری دیگری میان جیمز بیلینگتن و عبدل واحد خان(معاون مدیر ارتباطات و اطلاعات یونسکو) جهت ایجاد وب سایت کتابخانه دیجیتالی جهانی امضاء شد. از وظایف مهم این کتابخانه جمع آوری منابع منحصر به فرد و نایاب از کتابخانه ها و مؤسسات فرهنگی سراسر دنیا بوده تا به صورت رایگان در دسترس عموم قرار گیرد. این مواد کتابخانه ای عبارتند از نسخ خطی، نقشه ها، کتابها، مواد شنیداری، فیلمها، عکسها، پارتیسیون و....
مدل اولیه با شش زبان زنده دنیا (چینی، عربی، انگلیسی، فرانسه، روسی، اسپانیایی و پرتغالی) و از طریق محل نشر، زمان انتشار، عنوان و ... قابل جستجو می باشد. وب سایت کامل این کتابخانه دیجیتالی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.کتابخانه کنگره امریکا (تأسیس، سال ۱۸۰۰ میلادی) قدیمی ترین مؤسسه فرهنگی فدرال در ایالات متحده و همچنین بزرگترین کتابخانه دنیاست ( با بیش از ۱۳۴ میلیون مواد کتابخانه ای در قالب ۴۵۰ زبان با انواع فرمتهای ذخیره شده) که دارای سابقه ای طولانی در زمینه ایجاد کتابخانه دیجیتالی می باشد. قابل ذکر است که اولین تجربه آن در سال ۱۹۹۴، برنامه کتابخانه دیجیتالی ملی جهت ارائه گنج های تاریخی امریکایی به صورت پیوسته بوده که امروزه بیش از ۱۰ میلیون رکورد منحصر به فرد آن در وب سایتها به صورت رایگان در دسترس می باشد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۶/۱۲/۲۲
جواد صیافی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی