دیدگاهی نو بر کتابداری

دیدگاهی نو بر کتابداری

جواد صیافی کارشناس ارشد کتابداری

بایگانی

کتاب‌خانه عمومی مرکزی

سه شنبه, ۶ فروردين ۱۳۸۷، ۱۰:۰۸ ب.ظ
کتاب‌خانه عمومی مرکزی در ۱۶ مهر ماه سال ۱۳۴۰، در محل سفره خانه سنتی‌، در محوطه پارک شهر تهران افتتاح شد و در آبان ماه سال ۱۳۵۰ ، به ساختمان کنونی‌، در ضلع جنوبی پارک شهر انتقال یافت‌.
    کتاب‌خانه در زمینی به مساحت ۲۸۳۰ متر مربع‌، در دو طبقه به وسیله شهرداری تهران ساخته شده است‌.
    این کتاب‌خانه به عنوان اولین کتاب‌خانه عمومی به منظور پاسخ گویی به نیازهای اقشار مختلف مردم در تمامی زمینه های موضوعی و اعتلای فرهنگ کتاب خوانی و پر کردن اوقات فراغت آنان تأسیس گردیده است‌.
    کتابخانه هم اکنون، ۵۹۹۱۱ جلد کتاب با موضوع‌ها و زبان‌های مختلف دارد که شامل ۴۷۷۲۳ جلد فارسی‌، ۴۴۹۸ جلد عربی و ۷۶۹۰ جلد به دیگر زبان های خارجی است‌. بخش مرجع در محل زیرزمین کتابخانه به صورت مستقل و جدا از بخش امانت قرار دارد، که دارای ۳۷۳۸ جلد کتاب فارسی‌، ۴۷۷۸ جلد کتاب انگلیسی‌، ۲۳۰۵ جلد کتاب فرانسه و تعداد ۴۱۱۶ جلد کتاب عربی است‌. در این بخش کتاب‌های چاپ سنگی و نفیس نیز نگه داری می‌شوند. علاوه بر منابع فوق‌، این بخش مجهز به کامپیوتر است و علاقه‌مندان می‌توانند از لوح‌های فشرده موجود اطلاعات استفاده‌کنند.
    بخش نشریات در سال۱۳۶۰ ، فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر، ۶۵۰ عنوان مجله و ۱۶ عنوان روزنامه در دسترس اعضا و مراجعان قرار می‌دهد و آرشیو کاملی از نشریات ادواری از سال۱۳۶۰ ، به بعد را نگه داری می‌کند.
    کتابخانه ایثارگران نیز در سال ۱۳۶۹ ، به منظور خدمات کتاب رسانی به جانبازان عزیز سراسر کشور، با همکاری بنیاد مستضفان و جانبازان تأسیس شد و شروع به فعالیت کرد، جانبازان محترم می‌توانند به وسیله تلفن‌، مکاتبه و یا مراجعه حضوری به صورت افتخاری به عضویت کتاب‌خانه در آیند و با بهره‌گیری از کتاب نامه‌ای که در واقع گلچینی از کتاب‌های موجود در کتاب‌خانه مرکزی است‌، نیاز خود را اعلام کنند تا به وسیله پست برایشان ارسال شود.
    پیک فرهنگ این کتابخانه به منظور توسعه کتاب‌خوانی وتشویق اقشار مختلف مردم به مطالعه‌، در آذرماه سال۱۳۷۳ ، تأسیس شد و شروع به فعالیت کرد. حوزه فعالیت این کتاب‌خانه محدود به استان تهران است که علاقه‌مندان می‌توانند با واریز مبلغ ۴۳۱۰۰ ریال برای مدت یک سال از خدمات ارسال کتاب به وسیله پست بهره مند شوند. هم اکنون ، کتابخانه ۲۵۰۰ عضودارد.
    کتابخانه ‌ کودک نیز برای پاسخ‌گویی به نیاز کودکان و نوجوانان شروع به فعالیت کرده و با برخورداری از ۶۰۰۰ جلد کتاب در موضوع های گوناگون آماده پذیرش نوباوگان است‌.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۱/۰۶
جواد صیافی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی