دیدگاهی نو بر کتابداری

دیدگاهی نو بر کتابداری

جواد صیافی کارشناس ارشد کتابداری

بایگانی

راه اندازی شبکه ملی آنلاین کتابخانه های عمومی کشور

پنجشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۷، ۱۱:۴۳ ب.ظ

کتابخانه های عمومی کشور در کنار توسعه کمی هرساله خود تا پایان سال آینده وارد شبکه
ملی کتابخانه های عمومی می شوند.
براساس طرح 3ساله ای که 9ماه از آغاز اجرای آن گذشته است ، پس از مکانیزه شدن تمام کتابخانه های عمومی سراسر کشور، شبکه ای برای ارائه خدمات آنلاین بیش از 1700کتابخانه در کشور راه اندازی می شود.
از سال گذشته مسوولان نهاد کتابخانه های عمومی با اجرای طرح مطالعاتی فناوری اطلاعات به مکانیزه کردن کتابخانه ها اقدام کردند که در این زمینه بیشتر کتابخانه ها به رایانه و نرم افزارهای مربوطه مجهز شدند.
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی ، با اشاره به اجرای فازهای اول و دوم این طرح و رف خوانی ، فهرست نویسی و ورود اطلاعات کتابخانه های کشور به سیستم رایانه ای از موفقیت این طرح در بیش از 80درصد کتابخانه ها خبر می دهد. به گفته وی تنها در برخی مناطق محروم به دلیل مشکلات ، این طرح به صورت کامل به مرحله اجرا درنیامده است.
محمدحسین ملک احمدی ، نیازسنجی رایانه های مورد نیاز کتابخانه ها و مراجعان براساس فضای کتابخانه ها و راه اندازی شبکه داخلی در شهرستان ها و استان ها را از دیگر فازهای مهم این طرح عنوان می کند. نهاد کتابخانه های عمومی کشور در نظر دارد پس از ایجاد شبکه های شهرستانی کتابخانه ها و اتصال آنها به شبکه های استانی ، امکان اتصال همه استان ها به شبکه ملی را فراهم کند.
ملک احمدی می گوید: انتظار داریم تا پایان سال 87شبکه ملی کتابخانه های عمومی کشور برای ارائه خدمات کتابخانه ای سراسر کشور به علاقه مندان در دسترس همگان قرار گیرد.
وی طرح توسعه کمی کتابخانه ها را شامل روند افزایش تعداد کتابخانه ها براساس یک طرح از پیش تعیین شده عنوان می کند و می افزاید: هر ساله حدود 130کتابخانه به کتابخانه های عمومی کشور افزوده می شود و این روند امسال نیز دنبال خواهد شد.
بر این اساس و با وجود بیش از 1700کتابخانه عمومی و ارائه بیش از 160میلیون جلد کتاب در سراسر کشور، می توان امیدوار بود تا پایان دهه 90شمسی بیشتر مناطق کشور به یک کتابخانه عمومی با کتابهای تازه مجهز شوند.
این امر به همکاری کامل و یکپارچه شهرداری ها و نهادهای متولی شهرها در زمینه کتاب و کتابخوانی هر شهر بستگی دارد.

http://www.payameketabdari.blogfa.com/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۲/۲۶
جواد صیافی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی