دیدگاهی نو بر کتابداری

دیدگاهی نو بر کتابداری

جواد صیافی کارشناس ارشد کتابداری

بایگانی

کلیدهای طلایی گسترش فرهنگ کتابخوانی در بین جوانان

پنجشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۷، ۱۱:۴۷ ب.ظ




چنان که پیامبر خدا(ص) فضل و برتری عالم بر عابد را مثل فضل و برتری ماه شب چهاردهم می داند بر سایر نجوم و ستارگان.
و در حدیثی دیگر می فرمایند: انسان ها سه دسته اند که آسمان ها و زمین و ملائکه شب و روز برایشان طلب رحمت و آمرزش می کنند، یعنی علما، دانشجویان و سخاوتمندان.

در این جا به مطالبی جهت جایگاه و مطالعه و هم چنین توجه عزیزان مسئول در جای جای ایران سرافراز بیان می شود:

- در مدارس سایت کتابخوانی قرار داده شود و از دبیران علاقمند در این سایت که آموزش نیز دیده باشند استفاده و از مطالعات دانش آموزان خلاصه هایی تهیه شده توسط دانش آموزان، به مسئول کتابخانه تحویل و توسط ایشان بررسی، ایرادات و اشکالات برطرف و فرد مورد نظر تشویق و مورد توجه قرار گیرد.
- ایجاد نمایشگاه های کتاب در طول سال تحصیلی با عناوین و شکل های مختلف و معرفی کتاب با توجه به سن و کلاس دانش آموزان و از خود دانش آموزان نیز جهت معرفی کتاب استفاده شود.
- آموزش قصه نویسی و داستان نویسی که خود در روحیه دانش آموزان بسیار مهم است و گاه می تواند جلوی بسیاری از معضلات را بگیرد.
- آموزش نقاشی داستان به طور اصولی و صحیح در مدارس که در آن نقاشی داستان های دانش آموزان توسط سایر دانش آموزان مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
- به خانواده آموزش داده شود که کتاب های تصویری در اختیار کودکان 2 سال به بالا قرار دهند تا چشم آنان با کتاب از همان ابتدا آشنا شود.
- تهیه کتاب های تصویری نقاشی که کودکان بتوانند در مهد کودک ها رنگ آمیزی و حتی جای دیگر صفحه نقاشی کنند. جای صفحه نقاشی را خالی بگذارند تا کودک خود آن را پیدا و به دلخواه نقاشی و رنگ آمیزی نماید.
- قرار دادن مکان هایی جهت کتاب خوانی در پارک ها که البته در بعضی از پارک ها کتابخانه وجود دارد، ولی برای هر سنی نیست و در همه جا نیست ولی اگر در پارک ها افرادی باشند که بتوانند کتاب هایی توزیع و سپس جمع آوری نمایند، کودکان و نوجوانان و جوانان، پدرها و مادرها می توانند از این امکان استفاده کنند .
- ساختن میدان کتاب هر شهر و ایجاد کتابخانه ای در آن مکان.
- ایجاد جشنواره هایی از دست نوشته های دانش آموزان در هر منطقه و انتخاب بهترین های آنها و چاپ آن در یک مجموعه که این خود باعث علاقه مندی آنان می گردد.
- آموزش پدران و مادران به مطالعه جهت کمک به فرزندان خود (در صورت امکان مطالعه پدرها و مادرها با فرزندانشان در مدرسه)
- در صورت امکان ، ایجاد غرفه ای در نمایشگاه بین المللی برای کتابخوانی و کتاب نویسی کودکان و دانش آموزان.
- در روزنامه ها و مجلات، مجلات محلی و استانی جایگاهی برای کتاب و کتابخوانی مشخص و کتاب معرفی شود.
- بررسی و نقد کتاب توسط دانش آموزان در مدرسه.
- جدیت و انضباط در کار کتابخوانی در همه جا و مداومت و پایداری در این کار باعث رشد و شکوفائی این مهم می شود. که همه این ها نیاز به سعه صدر، صبر و حوصله، بردباری، پرظرفیتی و سکینه و آرامش دارد.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۲/۲۶
جواد صیافی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی