دیدگاهی نو بر کتابداری

دیدگاهی نو بر کتابداری

جواد صیافی کارشناس ارشد کتابداری

بایگانی

نمایه سازی (Indexing Service)

جمعه, ۱۴ تیر ۱۳۸۷، ۱۰:۴۱ ب.ظ
این سرویس (خدمت)، امکان جستجوی سریع درون فایل ها بدنبال کلمات کلیدی و عبارات بعلاوه مرتب سازی و جستجوی فایل ها با توجه به نام یا سایر خصوصیات(attributes)نظیر زمان ایجاد شدن را سهولت و سرعت می بخشد. هرچند این سرویس به تنهایی از ویژگی هایNTFSNTFSبه دست می آید. سرویسِ نمایه سازی، اطلاعات خاصی را از فایل ها استخراج می کند و بصورت سازمان یافته در اختیار برنامه جستجوی ویندوز، صفحه پرس و جوی(query form)سرویسِ نمایه سازی یا یک صفحه وب قرار می دهد. پس از ایجاد نمایه، کاربران می توانند با استفاده از آن، به سرعت و با سهولت فایل هایی را پیدا کنند که شامل عبارات خاص (مثلا واژهNTFSAliنویسنده آن هاست یا در بازه زمانی خاصی تغییر کرده اند). بدون اسفاده از این سرویس، ویندوز باید تمام فایل های دامنه جستجو را باز و بررسی کند و ببندد که هم زمان بسیار بیشتری می برد و هم عملیات خواندن زیادی را به دیسک تحمیل می کند. نام فایل ها در سیستم فایلFAT32قابل نمایه سازی است ولی خصوصیات خیر. همچنینFAT32قابلیت مرتب کردن فایل ها بر حسب نام را با استفاده از نمایه ها ندارد.

فعال کردن این سرویس بر روی درایوها با هر سیستم فایلی ممکن است ولی بهترین کارایی در کار با درایوهایNTFSبدست می آید. نمایه سازی از بعضی خصوصیات پیشرفتهNTFSنهایت بهره را می برد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  1. بهره گیری ازدفترچه ثبت تغییرات(Change Journals):پس از فعال شدن نمایه سازی بر روی یک درایوNTFSو پویش کامل آن، سرویس نمایه سازی از دفترچه ثبت تغییرات برای آگاهی از ایجاد، حذف و تغییر در فایل ها استفاده می کند و پویش مجدد تنها بر روی فایل های لازم انجام می شود. در حالی که به دلیل عدم وجود چنین سوابقی در درایوهایFAT32، باید به طور منظم، پویش کامل فایل ها صورت گیرد.
  2. به کارگیریفایل های تُنُک(Sparse files):با این ترفند، اندازه فایل حاوی نمایه بر روی درایوهایNTFSتقریبا به نصف اندازه خود در درایوهایFAT32کاهش می یابد.
  3. امنیت اطلاعات(Data Security):این سرویس، امنیت اطلاعات را به خطر نمی اندازد به این معنی که کاربرانی که حق خواندن از فایلی یا دسترسی به آن را ندارند، در نتایج جستجوی خود هم آن را مشاهده نمی کنند. حتی از وجود یا عدم وجودِ موارد تطابق در این فایل مطلع نمی شوند.
  4. رمزنگاری فایل ها(Encryption):هیچگاه فایل های رمز شده نمایه سازی نمی شوند. و اگر رمزنگاری فایلی، پس از نمایه سازی صورت گیرد، فایل مزبور از نمایه حذف می شود. سرویس نمایه سازی، بطور پیش فرض بصورت دستی به کار می افتد.

http://sadeghd.tripod.com

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۴/۱۴
جواد صیافی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی