بررسی تطبیقی وضعیت تحصیلات تکمیلی علوم کتابداری و اطلاعرسانی در کشورهای انگلستان،آمریکا، هند و ایرا
آموزش تطبیقی عمری کوتاهتر از دویست سال دارد. با پیدایش ساختار تعلیم و تربیت ملی در اروپای قرن نوزدهم، مربیان به قصد بررسی شیوههای تعلیم و تربیت در سایر کشورها و یافتن روشهایی که بتوانند برای کشورشان اقتباس کنند به دیگر نقاط جهان سفر کردند. در قرن بیستم بتدریج آموزش تطبیقی یا مقایسهای، تخصصی مجزا فرض شد و افراد بیشتری را به خود جلب کرد. تاسیس مجامعه علمی و حرفهای این رشته در سال 1956 و در آمریکا آغاز شد و به دیگر نقاط جهان سرایت کرد. نتایج تحقیقات آموزش تطبیقی مورد توجه و استفاده برنامهریزان آموزشی، مشاوران، متخصصان و محققان دانشگاهی قرار گرفت.
حرفه کتابداری در بعد جهانی در مواجهه با فناوری جدید و تغییر شکل منابع اطلاعاتی تحول یافت. محیطهای علمی متأثر از رسانههای ارتباطی الکترونیکی و تسهیل ارتباطات علمی بین متخصصات، دگرگون شد و این تغییرات بر نظام آموزش عالی در کل و آموزش کتابداری بخصوص، اثر گذاشت. شناخت میزان تأثیر این تحول بر آموزش کتابداری و اطلاعرسانی ایران و هماهنگی آن با نیازهای حرفهای و علمی این رشته، نکتهای است که ذهن بسیاری از متخصصان را به خود مشغول داشته است. این بررسی تطبیقی در پی آن است که با نشان دادن نقاط قوت و ضعف آموزش این رشته در سه کشور انگلستان، امریکا و هند و مقایسه آنها با ایران، نظر دستاندرکاران و برنامهریزان آموزشی را به تحولاتی جلب کند که در سالهای اخیر در آموزش عالی کشورهایی که پایگاه رشد و توسعه کتابداری جدید محسوب میشوند رخ داده است.