دیدگاهی نو بر کتابداری

دیدگاهی نو بر کتابداری

جواد صیافی کارشناس ارشد کتابداری

بایگانی

آموزش تطبیقی عمری کوتاهتر از دویست سال دارد. با پیدایش ساختار تعلیم و تربیت ملی در اروپای قرن نوزدهم، مربیان به قصد بررسی شیوه‌های تعلیم و تربیت در سایر کشورها و یافتن روش‌هایی که بتوانند برای کشورشان اقتباس کنند به دیگر نقاط جهان سفر کردند. در قرن بیستم بتدریج آموزش تطبیقی یا مقایسه‌ای، تخصصی مجزا فرض شد و افراد بیشتری را به خود جلب کرد. تاسیس مجامعه علمی و حرفه‌ای این رشته در سال 1956 و در آمریکا آغاز شد و به دیگر نقاط جهان سرایت کرد. نتایج تحقیقات آموزش تطبیقی مورد توجه و استفاده برنامه‌ریزان آموزشی، مشاوران، متخصصان و محققان دانشگاهی قرار گرفت.
حرفه کتابداری در بعد جهانی در مواجهه با فناوری جدید و تغییر شکل منابع اطلاعاتی تحول یافت. محیط‌های علمی متأثر از رسانه‌های ارتباطی الکترونیکی و تسهیل ارتباطات علمی بین متخصصات، دگرگون شد و این تغییرات بر نظام آموزش عالی در کل و آموزش کتابداری بخصوص، اثر گذاشت. شناخت میزان تأثیر این تحول بر آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و هماهنگی آن با نیازهای حرفه‌ای و علمی این رشته، نکته‌ای است که ذهن بسیاری از متخصصان را به خود مشغول داشته است. این بررسی تطبیقی در پی آن است که با نشان دادن نقاط قوت و ضعف آموزش این رشته در سه کشور انگلستان، امریکا و هند و مقایسه آنها با ایران، نظر دست‌اندرکاران و برنامه‌ریزان آموزشی را به تحولاتی جلب کند که در سال‌های اخیر در آموزش عالی کشورهایی که پایگاه رشد و توسعه کتابداری جدید محسوب می‌شوند رخ داده است.

لیلا مرتضایی

http://www.irandoc.ac.i

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۶/۱۳
جواد صیافی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی