دیدگاهی نو بر کتابداری

دیدگاهی نو بر کتابداری

جواد صیافی کارشناس ارشد کتابداری

بایگانی

+

چهارشنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۸۷، ۰۹:۲۸ ب.ظ

اینکه میزان مطالعه در کشور ما خیلی پایین می باشد حرف تازه ای نیست و همگان بر آن واقف هستند ولی علت آن را آیا همه می دانند؟

عللی که در بین مردم همه گیر شده و هم وطنان عزیز آنها را بهانه کرده تا اهمیت مطالعه را برای خود پایین بیاورند عبارت است از :

  1. زد و خورد با همسر
  2. سهمیه بندی بنزین
  3. درس نخواندن بچه سوم
  4. کم کاری ورزشکاران در المپیک پکن
  5. و دلایل بسیاری از این قبیل

اینها شوخی نیست ؛ بیان فاجعه در قالب طنز می باشد. مطمئن باشید این مسئله در آینده دردسرهای بسیاری برای کشور ما و فرهنگ ما به وجود خواهد آورد. پشت پرده این مسئله دلایل بسیاری نهفته که هرچند مهم ولی اکثرا به راحتی و شاید بدون هیچ گونه سرمایه گذاری قابل حل باشد. اما در اینجا به یک نکته اشاره می کنم که شاید خیلی ها به هیچ عنوان آن را جدی نگیرند. نقش کتابخانه و کتابدار در توسعه ی کتابخوانی و فرهنگ مطالعه را می توان حدود 60 الی 70 در صد بیان کرد. پس یکی از راههای بهبود مطالعه در کشور تغذیه ی کتابخانه ها و بالا بردن سطح کتابداران و رشته کتابداری در دانشگاهها  می باشد. حال یک سوال؛ وضعیت رشته کتابداری در ایران چگونه است؟ به راحتی می توان به این سوال پاسخ داد. اتفاقی که برای خود بنده بارها افتاده؛ بسیارند افرادی که از وجود رشته ی کتابداری بی اطلاع بوده و از اینکه اینجانب دانشجوی این رشته هستم بسیار تعجب می کنند. این افراد بی سواد یا کم سواد هم نبودند بلکه دانشجو و تحصیل کرده بودند.نکته بسیار جالب اینکه اکثرا یک نقطه مشترکی در شناخت این رشته داشتند و آن هم طنز نقطه چین بوده که البته همه آن را یک نکته ی طنز می دانستند.در اینجا جا داره از آقای مدیری تشکر کنیم که هرچند در قالب طنز، ذهنیتی از این رشته برای مردم درست کرد. اینها حرف من نیست و به راحتی می توانید آزمایش کند. برای آزمایش نیز یک راه بسیار ساده وجود دارد؛ نشستن در اتوبوس شرکت واحد و باز کردن سر صحبت با نفر کناری. با این شناختی که از کتابداری وجود دارد آیا جای پرسشی باقی می ماند؟

و در آخر اینکه :

لطفا مسخره نکیند......... من یک کتابدار هستم

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۶/۱۳
جواد صیافی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی