دیدگاهی نو بر کتابداری

دیدگاهی نو بر کتابداری

جواد صیافی کارشناس ارشد کتابداری

بایگانی

همایش ملی کتابخانه های آموزشگاهی

سه شنبه, ۲ مهر ۱۳۸۷، ۰۱:۳۷ ب.ظ

همایش ملی کتابخانه های آموزشگاهی:پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی - یادگیری

حوزه(های) تحت پوشش:کتابداری و اطلاع رسانی
تاریخ برگزاری:3 اردیبهشت 1388 تا 4 اردیبهشت 1388
برگزارکننده:انجمن کتابداری و اطلاع رسانی
سایر برگزار کنندگان:دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
محل برگزاری:مشهد

تاریخ‌های مهم:
مهلت ارسال چکیده: 15/7/87
اعلام نتایج داوری چکیده مقالات: 1/8/87
مهلت ارسال اصل مقاله: 15/9/87
اعلام نتایج داوری اصل مقاله: 15/10/87
مهلت ثبت نام: 3/2/88

اهداف همایش
این همایش به دنبال هم اندیشی در جهت تحقق اهداف زیر برگزار می شود:
* شناسایی راه ها و روشهای تقویت دروس به مدد منابع اطلاعاتی غیر درسی در کلاس و کتابخانه،
* تبادل تجربیات در مورد راه ها و روشهای برقراری پیوند بین برنامه های درسی و برنامه های کتابخانه،
* شناسایی راهها و روشهای پرورش ذوق و انگیزه خواندن در چارچوب فعالیتهای کتابخانه،
* شناسایی رویکردهای افزایش توانمندی خواندن،
* شناسایی راهبردهای پرورش مهارتهای سواد اطلاعاتی و یادگیری مادام العمر در دانش آموزان، و
* بررسی راه ها و راهبردهای همکاری بین کتابدار، معلم و والدین در پرورش دانش آموزان فعال و علاقمند استفاده از اطلاعات.

محورهای همایش
الف: جنبه های کتابداری و اطلاع رسانی
1.       کتابخانه های آموزشگاهی و آموزش سواد اطلاعاتی
2.       کتابخانه های آموزشگاهی و آموزش یادگیری مادام العمر
3.       پیوند بین برنامه های کتابخانه و برنامه های درسی
4.       کتابخانه های آموزشگاهی، خدمات، تنوع، ویژگیها و استانداردها
5.       رویکردها و مسائل مجموعه و مجموعه سازی در کتابخانه های آموزشگاهی
6.       رویکردها و مسائل ویژه ارائه خدمات در کتابخانه های آموزشگاهی
7.       همکاری، همیاری و همگرایی بین کتابدار و معلم
8.       همکاری بین کتابدار، دانش آموزان و والدین
9.       همکاری بین کتابخانه های آموزشگاهی، عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
10.    تجربه های محلی، ملی و بین المللی در مورد کتابخانه های آموزشگاهی
11.    دانش آموزان، اینترنت و کتابخانه: راهها و رویکردهای تعامل

ب: جنبه های آموزشی، تربیتی و روانشناختی
1.       نظام آموزش ابتدایی؛ راهبردها و راه های افزایش انگیزه و ذوق خواندن
2.       نظام آموزشی و راهبردهای استفاده از آموزش غیر مستقیم مبتنی بر منابع
3.       آموزش غیر مستقیم و پیشرفت تحصیلی
4.       یادگیری مادام العمر و راهبردهای توسعه آن در دانش آموزان
5.       مطالعه و سلامت اجتماعی در دانش آموزان
6.       مطالعه، انگیزه موفقیت و شادکامی
7.       نیازهای سنی دانش آموزان و انواع منابع اطلاعاتی
8.       نقش اطلاعات، اطلاع جویی و اطلاع یابی در افزایش فرایند یادگیری و پیشرفت تحصیلی
9.       آموزشهای پیش دبستانی و انگیزه و ذوق استفاده از منابع اطلاعاتی
10.    آموزش راهبردهای مطالعه
11.    نظریه های  جدید یادگیری و رفتار مطالعه
 
ج. نشر کتابهای غیر درسی/منابع اطلاعاتی
1.       سیر تحول کتابها و منابع اطلاعاتی غیر درسی ویژه دانش آموزان
2.       ارتباط بین محتوای کتابهای درسی و منابع اطلاعاتی غیر درسی در تدریس به دانش آموزان
3.       ارتباط بین مضامین منابع اطلاعاتی و پرورش مهارتهای تفکر و یادگیری
4.        معلمان و  تولید و نشر منابع اطلاعاتی غیر درسی
5.        کتابداران،  تجربه ها و ایده ها در تولید و نشر منابع اطلاعاتی غیر درسی
6.       نویسندگان کودکان و نوجوانان و تولید منابع اطلاعاتی در پیوند با منابع درسی دانش آموزان
7.       منابع مرجع برای کودکان و نوجوانان
8.       رویکردهای نوین در فراهم آوری مواد خواندنی برای کودکان و نوجوانان

اطلاعات تماس با دبیرخانه:
تلفن دبیرخانه:8763820-0511
فکس دبیرخانه: 8783012-0511
ایمیل:
issl88@ferdowsi.um.ac.ir
وب‌سایت:http://issl88.um.ac.ir

خبر از :http://www.bpdanesh.ir

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۷/۰۲
جواد صیافی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی