دیدگاهی نو بر کتابداری

دیدگاهی نو بر کتابداری

جواد صیافی کارشناس ارشد کتابداری

بایگانی

لینک ثابت

سه شنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۸۷، ۰۸:۳۰ ب.ظ
دیدگاهی نو بر کتابداری -

4 سال گذشت، از روزی که بدون هیچ علاقه ای و با هدف تغییر رشته پا به رشته ی کتابداری گذاشتم؛ اسم رشته ام رو خودم برای اولین بار از زبان یک کارشناس که در مورد رشته های دانشگاهی صحبت می کرد شنیدم.

البته اون موقع با توضیحاتی که کارشناس محترم دادند این رشته برام جذاب شد ولی همونطور که الان من هرچقدر از این رشته برای دیگران تعریف،کنم باور نمی کنند،من هم همینطور بودم.

حالا 8 ترم گذشته و من شدم کارشناس کتابداری؛ دیگه وقتی ازم بپرسند رشته ات چیه، جای اینکه ،مثل ترم های اول، دوم کاردانی، بگم اطلاع رسانی می گم کتابداری( اتفاقا یه دوستی پیشنهاد دادند که اسم رشته تغییر کنه؛ همچین بدم نمیگن)

یک کارشناس کتابداری که 4سال معادل 8 ترم درس خونده؛ حالا باید این سوال رو از خودم بپرسم که چه چیزهایی یاد گرفتم؟ چقدر با رشته ی خودم ارتباط برقرار کردم؟ واقعا می تونم هرچه یادگرفتم را به کارببندم؟

سوالات سختیه که البته تا مشغول به کار نشم نمیتونم پاسخ بدم، ولی اگه به جوانب امر نگاهی دقیق داشته باشیم میفهمیم که کارساده ای نیست و به کاربستن آموخته هام در جامعه کاردشواریه .

با این نتیجه اینبار باید این سوال مطرح بشه که مشکل ازکجاست؟ اساتید؟ دانشگاه؟ یا منه دانشجو؟

شاید هم از هیچکدام بلکه مشکل خارج از مجموعه آموزشی و مربوط به کتابخانه ها و شاید فرهنگ مردم باشه.

از نظر( اینجانب که خیلیم اهمیت نداره ) مشکل به طور مساوات بین تمام گزینه های بالا تقسیم می شود. دانشگاه ها امکانات کافی برای این رشته نمی گذارند(که خود بنده این مشکل رو کاملا تجربه کرده ام)، اساتید کم لطفی می کنند( به جرات میتونم بگم خودم همچین چیزی رو تجربه نکرده ام)، دانشجو علاقه ای به رشته ش نداره و در خارج از محیط دانشگاه ، کتابخانه ها امکانات و بودجه کافی ندارند و البته به نظر می رسه انگیزه ای هم برای پیشرفت ندارند(این مسئله از مهم ترین دلایل رکود کتابخانه ها در جامعه می باشد که در آینده به آن پرداخته خواهد شد) و در آخر مردم هم یا خود را محتاج کتابخانه نمی دانند یا شاید نمی دانند که وظیفه کتابخانه ( کتابخانه عمومی) است که به هرنیاز اطلاعاتی از افراد جامعه پاسخ دهد.

در کل همه این مسائل دست یه دست هم دادند تا شاهد یک فقر اطلاعاتی در جامعه باشیم.

به  نظر بازهم مشکل بیان شد و راهکاری ارائه نشد.البته فعلا ارائه ی راهکار از بنده برنمیاد ولی یکسری پیشنهاد دارم که به وقتش خواهم گفت.( اگر دوستان راه حلی برای این مشکلات دارند، ارسال کنند)

با  تشکر



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۱۲/۲۰
جواد صیافی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی