دیدگاهی نو بر کتابداری

دیدگاهی نو بر کتابداری

جواد صیافی کارشناس ارشد کتابداری

بایگانی
دیدگاهی نو بر کتابداری - ظام‌های تجزیه و تحلیل و بازیابی متون پزشکی (مدلارز)
ظام‌های تجزیه و تحلیل و بازیابی متون پزشکی (مدلارز)

نظام‌های تجزیه و تحلیل و بازیابی متون پزشکی (مدلارز)[1].مدلارز مجموعه‌ای ازپایگاه‌های اطلاعاتیاست که توسطکتابخانه ملی پزشکیامریکا اداره می‌شود (17: ذیل واژه) و برای ذخیره‌سازی آثار و نوشته‌های جاری پزشکی در قالب الکترونیکی به‌وجود آمده است (2: ذیل "مدلارز").

سلف مدلارز نمایه‌نامه>ایندکس مدیکوس، متعلق به کتابخانه ملی پزشکی امریکاست. انتشار>ایندکس مدیکوساز 1879 آغاز شد. در طول سال‌های -1927 1931 درهمکرد سه‌ماهه آن توسط انجمن پزشکان تهیه می‌شد. از سال 1931 به بعد سازمان نظام پزشکی امریکا عهده‌دار گردآوری و نشر آن شد. طی سال‌های جنگ جهانی دوم به‌جای درهمکرد سه‌ماهه>فهرست جاری منابع پزشکی[2] به‌صورت هفتگی، و از 1950 ماهانه چاپ می‌شد.

هر شماره این فهرست دارای نمایه مؤلف و موضوع بود. از  1960>ایندکس مدیکوسبه‌صورت ماهانه با نام>درهمکرد ایندکس مدیکوس[3] انتشار یافت و انتشار آن تاکنون ادامه دارد. هر شماره ماهانه آن دارای دو بخش موضوعی و مؤلف با نظم الفبایی است و در ژانویه هر سال>فهرست مجلات نمایه شده در ایندکس مدیکوسو>سرعنوان‌های‌ موضوعی‌ پزشکی‌ (مش‌)به‌صورت جداگانه همراه با نخستین شماره آن به چاپ می‌رسند.>ایندکس مدیکوسدر هر سال بیش از 2500000مقاله بیش از 4200 عنوان مجله را نمایه‌سازی می‌کند که تعداد آنها هر ساله رو به‌فزونی است (3: 46-53).

در 1964 اطلاعات ایندکس مدیکوس به‌همراه چکیده‌ای از مقالات نمایه شده در آن، به رایانه انتقال داده شد و نظام تجزیه و تحلیل و بازیابی متون پزشکی (مدلارز) در 1964 رسمآ کار خود را آغاز کرد.

ادامه در




موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۱۲/۲۱
جواد صیافی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی