دیدگاهی نو بر کتابداری

دیدگاهی نو بر کتابداری

جواد صیافی کارشناس ارشد کتابداری

بایگانی

علم اطلاعات و دانش شناسی

جمعه, ۱۷ آذر ۱۳۹۱، ۰۸:۳۱ ب.ظ
دیدگاهی نو بر کتابداری - علم اطلاعات و دانش شناسی
علم اطلاعات و دانش شناسی

بنده شخصا موافق این تغییر نام بودم و نام جدید را نوری هرچند کم سو در فضای تاریک کتابداری ایران میدونستم. همچنین طبق نظرسنجی که در وبلاگ "دیدگاهی نو" انجام شد 70.6 درصد شرکت کنندگان این تغییر را مثبت ، 17.6 درصد بی تاثیر و 11.8 درصد منفی دانسته اند. به واقع کتابداری پاسخگوی پتانسیل های این رشته مخصوصا در عصر انفجار اطلاعات نبود. همانطور که استاد هوشنگ ابرامی در کتاب شناختی از دانش شناسی اشاره دارند که " بدترین دشمن علم نوین که به زبان فارسی (کتابداری) خوانده می شود، خود کلمه ی کتابداریست. این کلمه بسیار نارساست. به یک فرد فرزانه و اندیشمند بگویید که اگر بخواهد یک فرهنگ فارسی به فارسی تدوین کند برای کتابداری جه معنایی خواهد نوشت. اگر از پاسخ درنماند بیگمان آنچه بگوید با واقعیت وفق نمی دهد."

در هرحال این تغییر به وجود آمده و آنچه نباید فراموش شود توضیح علت و فلسفه انتخاب این نام برای دانشجویان، اساتید و کتابداران می باشد که اگر دانش شناسی هم به درستی تعریف و حیطه بندی نشود به سرنوشت کتابداری دچار خواهد شد.

هرچند نام جدید هم چندان نام قابل فهمی برای عموم نیست ولی رمز گشایی آن به مراتب آسانتر از کتابداری میباشد  و به قول استاد ابرامی " کتاب فقط یک وسیله از چندین وسیله ارتباط جمعی است. کتابخانه مدرن مرکز همه این وسایل است. دیگر متخصصی که در این سازمان کار میکند فقط کارش با کتاب نیست. ای بسا که در سک کتابخانه اختصاصی مثلا مجموعه ای میکروفیلم ها صد چندان کتابها باشد. شکل مادی و فیزیکی فقط یک وسیله ارتباط جمعی نمی تواند نام این علم نو را تعیین کند. در اصل آنجه که افراد تخصص یافته این علم با آن روبرویند کل دانش است، بهر حال شکل و فرمی که مدون شده باشد، خواه بر نوار فیلم، یا صفحه موسیقی، یا برگ کاغذ، یا کتاب و یا هر وسیله ی دیگر. آنکه را از مفهوم کتابدار میطلبیم کسی است که در شناخت دانش آدمی تخصص یابد و بداند که این دانش را از کدام منابع گردآورد، چگونه دانش گردآورده نظم بخشیده را بین افراد توزیع کند و در انتظار بازده باشد. در واقع بتدریج وسایل ارتباط جمعی جانشین دیگر جانشین کتاب میشوند." "واژه دانش شناسی برای منظوری که اینجا پیشنهاد می شود از جهاتی جامع تر از Epistemology خواهد بود، زیرا که فرد دانش شناس نه تنها از نظر فلسفه آموزش و پرورش با تئوری، منشا، ماهیت، روشها و محدودیتهای علم و معرفت آشنایی پیدا می کند بلکه از جهت فیزیکی یعنی اخذ نمابع دانش و گسترش آنها وظایفی عهده دار  می شود.

در پایان مثل همیشه همچنان امیدواریم انتخاب عنوان "علم اطلاعات و دانش شناسی" تلنگری باشه برای پیشرفت هرچه بیشتر دانشجویان و کتابداران.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۹/۱۷
جواد صیافی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی