دیدگاهی نو بر کتابداری

دیدگاهی نو بر کتابداری

جواد صیافی کارشناس ارشد کتابداری

بایگانی
فیات مؤسسه‌ای غیرانتفاعی و بین‌المللی است که در 13 ژوئن 1977 در رم، با شرکت و عضویت مؤسسه سخن‌پراکنی بریتانیا(BBC)، رادیو ـ تلویزیون ایتالیا(RAI)، مؤسسه ملی مواد دیداری ـ شنیداری فرانسه(INA)، و رادیو ـ تلویزیون آلمان  (ARD)تأسیس شد. در حال حاضر (سال 2005) تعداد 180 مؤسسه و آرشیو، از 70 کشور در این فدراسیون عضویت دارند. فدراسیون آرشیوهای تلویزیونی که به "فیات" (اختصار آغازین نام فرانسوی آن) شهرت دارد، حرفه‌ای‌ترین سازمان در حوزه آرشیوهای مؤسسات رادیو و تلویزیونی در دنیاست. اعضای آن عبارتند از: سازمان‌های رادیو ـ تلویزیونی دولتی و بخش خصوصی، آرشیوهای ملی دیداری ـ شنیداری، و برخی شرکت‌های فنی که با فعالیت‌های رادیو ـ تلویزیونی سروکار دارند. فیات انجمنی حرفه‌ای است که برای ایجاد روابط بهتر و بیشتر در بین آرشیوهای دیداری ـ شنیداری، آرشیوهای تلویزیونی، آرشیوهای چندرسانه‌ای، و کتابخانه‌هایی که مجموعه‌های نوارهای مغناطیسی دیداری ـ شنیداری دارند، فعالیت می‌کند. 

اهداف فیات عبارتند از: برگزاری جلسات تبادل اطلاعات و گردهمایی برای مبادله دانش و تجربه بین اعضا، تشویق اعضا به بررسی و مطالعه درباره موضوعات تخصصی برای توسعه و استفاده بیشتر از آرشیوهای دیداری ـ شنیداری، وضع و تعیین استانداردهای بین‌المللی در همه موضوع‌های اصلی مربوط به آرشیوهای رسانه‌ای دیداری ـ شنیداری، ترویج استانداردهای حرفه‌ای و به‌کارگیری آنها در آرشیوهای تلویزیونی، حمایت و یاری رساندن به آرشیوهای تلویزیونی جدیدالتأسیس، هشدار و آگاهی دادن به مسئولان آرشیوهای دیداری ـ شنیداری و حکومت‌ها نسبت به ضرورت حفظ و نگهداری منابع تلویزیونی و بهره‌گیری از آنها در مطالعات و تحقیقات تاریخی و فرهنگ روزگار معاصر.

فیات برای دستیابی به اهداف خود، گردهمایی‌های محلی و منطقه‌ای و همچنین سمینارها و کنفرانس‌های بین‌المللی برگزار می‌کند. حوزه‌های اساسی فعالیت‌های حرفه‌ای فیات که در گردهمایی‌ها و همایش‌های آن مورد بررسی قرار می‌گیرند عبارتند از: حفظ و نگهداری منابع، سیاست‌های لازم برای انتقال و تبدیل منابع تلویزیونی در محیط‌های فراداده‌ای، فهرستنویسی و سندپردازی، مدیریت رسانه‌ای، دستیابی بهتر به منابع، استفاده تجاری از آرشیوهای تلویزیونی، تشویق اعضا به تولیدات دیداری ـ شنیداری بر اساس منابع آرشیوی (به خصوص در زمینه تولیدات فرهنگی و تاریخی)، کمک به حل مسائل و مشکلات حقوقی و حقوق مالکیت فکری.

بالاترین قدرت تصمیم‌گیری و اجرایی فیات، مجمع عمومی آن است که هر دو سال یک‌بار، همزمان با برگزاری کنفرانس سالانه، تشکیل جلسه می‌دهد. همه اعضا و اعضای افتخاری فیات عضو مجمع عمومی هستند و می‌توانند در آن شرکت کنند. در مجمع عمومی، از طریق انتخابات مستقیم و با رأی اعضا، دوازده عضو شورای اجرایی برای دو سال انتخاب می‌شوند. این شورا مسئولیت اجرایی پیشبرد اهداف و مأموریت‌های فیات را برعهده دارد. رئیس شورا از طریق مجمع عمومی انتخاب می‌شود، ولی دبیرکل، خزانه‌دار، و معاون رئیس را رئیس شورا از بین اعضای شورای اجرایی انتخاب و منصوب می‌کند. فیات چهار کمیسیون تخصصی دارد:

1. کمیسیون مدیریت رسانه‌ای. وظیفه این کمیسیون، مطالعه و بررسی آخرین پیشرفت‌های فناوری در حوزه فعالیت آرشیوهای دیداری ـ شنیداری است تا بتواند اعضا را از آخرین اطلاعات و ابزارهای چند رسانه‌ای و مشکلات فنی برای حفظ و نگهداری و دیجیتالی کردن منابع آرشیوها آگاه نماید؛

2. کمیسیون تولید و برنامه. ضوابط حفظ و نگهداری، ترویج و تشویق استفاده و بهره‌گیری از آرشیوها، بازاریابی، مدیریت مالکیت حقوقی، و تعیین و اهدای جوایز فیات برعهده این کمیسیون است. فیات هر ساله به بهترین عضو که در زمینه حفظ و نگهداری منابع بهترین و بیشترین فعالیت را داشته باشد، جایزه‌ای اهدا می‌کند؛

3. کمیسیون مطالعات و پژوهش‌های تلویزیونی. وظیفه آن بررسی امکانات بهره‌گیری علمی از آرشیوهای عضو است؛ و

4. کمیسیون آموزش. مبادله دانش، برگزاری دوره‌های آموزشی (سمینارها و کارگاه‌ها)، و دوره‌های آموزش تخصصی از مهم‌ترین وظایف این بخش است. از آنجاکه مشکلات آرشیوهای دیداری ـ شنیداری، به‌خصوص در زمینه حفظ و نگهداری، به دلایل فنی یا شرایط خاص جغرافیایی، در مناطق مختلف دنیا متفاوت است، فیات اقدام به تشکیل "گروه‌های منطقه‌ای" کرده است، تا بتواند نیازهای منطقه‌ای را تأمین کنند. در این مورد می‌توان از گروه امریکای لاتین، و گروه بالتیک نام برد. این گروه‌ها می‌کوشند با برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی و تبادل اطلاعات و تجربیات به آرشیوهای دیداری ـ شنیداری منطقه، که عضو فیات هستند، کمک و یاری برسانند.

فیات می‌کوشد با انتشار نشریات ادواری، کتاب، و همچنین ایجاد پایگاه اینترنتی، اعضا و علاقه‌مندان را در جریان آخرین اطلاعات و تغییرات فناوری در حوزه فعالیت‌های آرشیوهای دیداری ـ شنیداری و رسانه‌ای قرار دهد. همچنین فیات با سازمان‌های مشابه، از جمله فدراسیون بین المللی آرشیوهای فیلم (فیات)، فدراسیون بین المللی کتابداری (ایفلا) ،و فدراسیون بین‌المللی آرشیوهای صدا (آیسا) به‌خصوص در زمینه حفظ و نگهداری منابع میراث دیداری ـ شنیداری  همکاری نزدیکی دارد.

سازمان رادیو ـ تلویزیون ملی ایران، در 1356 (سال تأسیس فیات) عضو این فدراسیون شد. اما پس از انقلاب اسلامی عضویت سازمان صداوسیما در آن به حالت تعلیق درآمد.

(برگرفته از دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی)


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۳/۳۱
جواد صیافی

فیات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی